Професійна активізація персоналу як наукова проблема

  • Олена Лисенко Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України https://orcid.org/0000-0002-1563-7878
Ключові слова: персонал, публічна служба, державна служба, професійна активізація, технології управління персоналом, професійний розвиток персоналу

Анотація

У статті досліджено сучасний стан розробленості проблеми професійної активізації у професійному розвитку та становленні персоналу, у тому числі, персоналу публічної служби. На підставі здійсненого дослідження дослідити зміст, системні прояви, нині відомі науці функції професійної активізації, чинники впливу на неї.Автором зазначено, що лише у невеликій кількості наукових, навчальних та науково-популярних видань ми можемо знайти конкретні тлумачення поняття «активізація». Зроблено висновок, що основний акцент у сучасних наукових дослідженнях зроблено переважно на ціннісній, орієнтуючій, спрямовуючій та мотиваційній (стимулюючій) функціях професійної активізації. Але такий підхід не можна вважати достатнім, оскільки професійна активізація має більше значення та більше проявів у професійній діяльності персоналу, а відтак – і виконує більше функцій.Зроблено спробу здійснити системний аналіз професійної активізації з позиції її зв’язків та впливу на інші процеси у загальному процесі професійного розвитку та становлення персоналу органів публічного управління. Зроблено висновок, що професійна мотивація та професійна активація – це не одне й теж саме. Активізувати на нетривалий час можна й немотивованого, або недостатньо мотивованого працівника. Мотивація створює більш стабільне у часі відношення до роботи, активізація, як «фон», як допоміжна підтримка – менш тривале. Однак, активізація може стосуватись всієї структури професійної діяльності, починаючи від визначення цілі (мети) діяльності, та закінчуючи її контролем та рефлексією. Активізація може бути обґрунтована як окрема загальна функція процесу управління. Активізовувати персонал, з позиції автора, можна за допомогою різних інструментів та технологій роботи з персоналом, спрямованих, у першу чергу, на: професійну орієнтацію, оцінювання, адаптацію, навчання, виховання.Професійна активізація супроводжує розвиток професіоналізму та професійної мобільності людини, або гальмує їх, виступаючи однією з причин професійної деформації. Це – важлива функція професійного середовища та відповідна система заходів, спрямованих на актуалізацію питань професійного самовизначення і розвитку (саморозвитку) індивіда на посаді, у професії. Це – зовнішня підтримка пробудження, мотивація, разом з орієнтацією у професії, адаптацією, оцінюванням, навчанням, вихованням службовця на шляху професійного становлення та розвитку. Відгуком на вплив зовнішнього середовища є сформованість самоактивізації індивіда, включаючи її професійні прояви.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Abchuk, V.A. (2002). Menedzhment: uchebnik [Management]. SPb.: Soyuz. 463 s. (Seriya «Vyisshaya shkola») [in Russian].

Allin, O.N., Salnikova, N.I. (2005). Kadry dlya effektivnogo biznesa. Podbor i motivatsiya personala [Personnel for effective business. Selection and motivation of personnel]. Moskva: Genezis. 248 s. (Biznes-psihologiya) [in Russian].

Arsenev, Yu.N., Shelobaev, S.I., Davyidova, T.Yu. (2005). Upravlenie personalom. Modeli upravleniya: ucheb. posobie [Personnel Management. Management models]. Moskva: YuNITI-DANA. 287 s. [in Russian].

Astahov, Yu.V. (2010). Kadrovyie tehnologii v sisteme munitsipalnoy sluzhbyi [Personnel technologies in the system of municipal service]: avtoref. diss. … kand. sotsiol. n.: 22.00.08 – sotsiologiya upravleniya; Belgorodskiy gos. un-t. Belgorod. 20 s. [in Russian].

Bandurin, V.V., Laritskiy, V.E. (1999). Problemy upravleniya nesostoyatelnyimi predpriyatiyami v usloviyah perehodnoy ekonomiki [Problems of managing insolvent enterprises in a transitional economy]. Moskva: Nauka i ekonomika. 164 s. [in Russian].

Bondarchuk, G.M. Aktivizatsiya personalu pidpriemstva yak sposib efektivnogo upravlinnya [Activation of enterprise personnel as a way of effective management]. URL: http://www.rusnauka.com/18_NiIN_2007/Economics/22926.doc.htm. [in Ukrainian].

Veresov, N.N. (2001). Psihologiya upravleniya: uchebn. posob. [Psychology of management]; Rossiyskaya akademiya obrazovaniya, Moskovskiy psihologo-sotsialnyiy institut. Moskva-Voronezh: MODEK. 223 s. [in Russian].

Dorofeeva, L.I. (2007). Menedzhment: konspekt lektsiy [Management]. Moskva: EKSMO. 192 s. [in Russian].

Druker, P. (1994, 2006). Effektivnyiy upravlyayuschiy [Effective manager]. Moskva: Vilyams. 115 s. [in Russian].

Kalko, N.Z., Suleymanov, R.N. (2008). Munitsipalnaya kadrovaya politika: uchebno-metodicheskiy kompleks [Municipal personnel policy]. Ufa: RIO BAGSU. 65 c. [in Russian].

Kvitka, S.А. (2019). Innovatsiini mekhanizmy v publichnomu upravlinni: forsait [Innovative mechanisms in public administration: foresight]. Public administration aspects, 7 (4), 5-16 [in Ukrainian].

Kozenko, Z.N., Rogachev, A.F., Nahshunov, A.L., Karapuzov, I.A. (2001). Podderzhka prinyatiya upravlencheskih resheniy: instrumentalno-informatsionnoe obespechenie [Support for making management decisions: instrumental and informational support]; A.F. Rogachyov (ed.). Volgograd: Izd-vo Volgogradskogo gos. un-ta. 124 s. [in Russian].

Kumratov, A.K. (2010). Upravlenie chelovecheskim kapitalom munitsipalnyih organizatsiy (sotsiologicheskiy analiz) [Human capital management of municipal organizations (sociological analysis)]. Avtoref. dis. … kand.. sotsiol. n.: 22.00.08 – sotsiologiya upravleniya; FGO UVPO «RAGS pri Prezidente Rossiyskoy Federatsii». Moskva. 33 s. [in Russian].

Magura, M.I., Kurbatova, M.B. (2003). Organizatsiya obucheniya personala kompanii [Organization of training for company personnel]. 2-e izd., pererab. i dop. Moskva: Intel-Sintez. 244 s. [in Russian].

Komarov, E.I. & Voytenko, A.I. (Ed.). (2001). Menedzhment sotsialnoy rabotyi: ucheb. posob. dlya vuzov [Social work management]. Moskva: VLADOS. 288 s. [in Russian].

Motivatsionnyiy trening: uch. posobie [Motivational training]. Moskva, 2003. 124 s. [in Russian].

Latfullina, G.R., Gromovoy, O.N. (Eds). (2007). Organizatsionnoe povedenie: uchebn. dlya vuzov [Organizational behavior]. Moskva: Piter. 432 s. [in Russian].

Meskon, M., Albert, M., Hedouri, F. (1996). Osnovy menedzhmenta [Management Basics]. L.I. Evenko (Ed.). Akad. nar. hoz-va pri Pravitelstve RF. Moskva: Delo. 704 s. [in Russian].

Polishchuk, N. (2006). Aktualni pytannia shchodo diahnostyky faktoriv motyvatsii derzhavnykh sluzhbovtsiv [Current issues regarding the diagnosis of motivating factors of civil servants]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia – Actual problems of public administration: zb. nauk. pr. ORIDU NADU / A. M. Poichenko (Ed.) [ta in.]. Odesa: Vyd-vo ORIDU NADU, 3 (27). S. 248-253. [in Ukrainian].

Nikiforov, G.S. (Ed.). (2004). Psihologiya menedzhmenta: uchebnik dlya vuzov [Management Psychology]. 2-e izd., dop. i pererab. SPb.: Piter. 639 s: il. (Seriya «Uchebnik dlya vuzov»). [in Russian].

Revskaya, N.E. (2001). Psihologiya menedzhmenta. Konspekt lektsiy [Management Psychology]. SPb.: Alfa. 240 s. [in Russian].

Reznik, S.D., Igoshina, I.A. (2010). Organizatsionnoe povedenie: praktikum [Organizational behavior]. Moskva: Infra-M. 256 s. [in Russian].

Savelieva, V.S., Yeskov, O.L. (2005). Upravlinnia personalom: navch. posibn. [Personnel Management]. Kyiv: «Profesional», 2005. 336 s. [in Ukrainian].

Sladkevich, V.P. (2001). Motivatsionnyiy menedzhment: kurs lektsiy [Motivational management]. Kiev: MAUP. 168 s.: il. [in Russian].

Smirnov, V.N. (2007). Psihologiya upravleniya personalom v ekstremalnyih usloviyah: ucheb. posobie dlya stud. vyissh. ucheb. zavedeniy [Psychology of personnel management in extreme conditions]. Moskva: Akademiya. 256 s. [in Russian].

Sovremennaya kontseptsiya upravleniya predpriyatiem. Lichnost kak ob'ekt i sub'ekt upravleniya, prinyatie upravlencheskih resheniy [Modern concept of enterprise management. Personality as an object and subject of management, management decision making] (2006). Moskva. 129 s. [in Russian].

Stasiuk, O. (1997). Pro deiaki metodolohichni zasady v dobori kerivnykiv orhaniv derzhavnoi vlady [On some methodological principles in the selection of heads of public authorities]. Visn. UADU – NAPA Bulletin, 3-4, S. 50-55. [in Ukrainian].

Shchokin, H.V. (Ed.). (1998). Teoriia i praktyka upravlinnia personalom: navch.-metod. posib. [Theory and practice of personnel management]. Kyiv: MAUP. 256 s. [in Ukrainian].

Tolochek, V.A. (2005). Sovremennaya psihologiya truda: uchebnoe posobie [Modern labor psychology]. SPb.: Piter. 479 s: il. (Seriya «Uchebnoe posobie») [in Russian].

Turchinov, A.I. (1998). Professionalizatsiya i kadrovaya politika: problemyi razvitiya teorii i praktiki [Professionalization and personnel policy: problems of development of theory and practice]. Moskva: MPSI, Flinta. 272 s. [in Russian].

Kibanov, A.Ya. (Ed.). (2002). Upravlenie personalom organizatsii: uchebnik [Organization personnel management]. 2-e izd., dop. i pererab. Moskva: INFRA-M. 638 s. (Seriya «Vyisshee obrazovanie»). [in Russian].

Shlender, P.E. (Ed.) (2005). Upravlenie personalom: ucheb. posobie [Personnel Management]. Moskva: YuNITI-DANA. 320 s. [in Russian].

Serbinovskiy, B.Yu. & Samyigin, S.I. (1999). Upravlenie personalom: uchebnoe posobie [Personnel Management]. Moskva: Prior. 432 s. [in Russian].

Urbanovich, A.A. (2003). Psihologiya upravleniya: uchebnoe posobie [Psychology of management]. Minsk: Harvest. 640 s. (Biblioteka prakticheskoy psihologii). [in Russian].

Chaplina, A.N., Zdrestova, S.V., Kupchigina, T.V. (2004). Menedzhment: Voprosyi i otvetyi: ucheb. posob. [Management: Questions and Answers]. 2-e izd., pererab. i dop.; KGTEI. Krasnoyarsk. 219 s. [in Russian].

Cherednichenko I.P., Telnyih N.V. (2004). Psihologiya upravleniya [Psychology of management]. Rostov-na-Donu: Feniks. 608 s. Seriya «Uchebniki dlya vyisshey shkolyi». [in Russian].

Shapiro, S.A. (2005). Motivatsiya i stimulirovanie personala [Motivation and incentives for staff]. Moskva: GrossMedia. 224 s. [in Russian].

Shepel, V.M. (1999). Chelovekovedcheskaya kompetentnost menedzhera. Upravlencheskaya antropologiya. Dlya menedzherov [Humanities competence of a manager. Management anthropology. For managers]. Moskva: Narodnoe obrazovanie. 432 s. [in Russian].

Shpakina, I.G. (2007). Razvitie kompetentnosti rukovoditeley shkol v voprosah upravleniya personalom v munitsipalnoy sisteme obrazovaniya [Development of the competence of school leaders in personnel management in the municipal education system]: avtoref. diss. … kand. ped. nauk: spets. 13.00.08 – Teoriya i metodika professionalnogo obrazovaniya; Omskiy gos. ped. un-t. Omsk. 23 s. [in Russian].

ShpektorenkоI. (2019). Heuristic possibilities of the block approach in the formation of the management structure of public servants. Public Administration Aspects, 7(11), 38-48. https://doi.org/10.15421/151954

Nikanorov S.P., Batasov S.A. (Eds.). (1972). Yang, S. Sistemnoe upravlenie organizatsiey [System management of the organization]. Per. s angl. Moskva: Sovetskoe radio. 456 s. [in Russian].

Yartseva, S.I. (2000). Tekst lektsiy po predmetu «Upravlenie personalom» [Text of lectures on the subject «Personnel Management»]. Moskva: Gosudarstvennyiy universitet upravleniya. 72 s. [in Russian].

Robey D. (1982). Designing Organizations: A Macro Perspective. N. Y.: Richard D. Irwin Inc. 495 p. [in English].


Переглядів анотації: 112
Завантажень PDF: 20
Опубліковано
2021-06-30
Як цитувати
Лисенко, О. (2021). Професійна активізація персоналу як наукова проблема . Аспекти публічного управління, 9(3), 36-44. https://doi.org/10.15421/152126
Розділ
Стаття