Процеси забезпечення якості в органах місцевого самоврядування: особливості визначення та оцінювання
Анотація
Стаття присвячена визначенню сучасних підходів до ідентифікації та оцінювання процесів забезпечення якості в органах місцевого самоврядування, як основи для формування належних систем управління органів місцевого самоврядування. Зазначено, що забезпечення якості в місцевому самоврядування має починатися з інтенсивного дослідження внутрішніх взаємовідносин між існуючими процесами управління – упровадження методології процесного підходу. Для окреслення підходів до визначення й опису процесів, які забезпечують якість діяльності та послуг органу місцевого самоврядування, запропоновано схему взаємозв’язків між основними поняттями ДСТУ ISO 9000:2015 стосовно процесів і результатів діяльності. Акцентовано на тому, що надзвичайно актуальним в Україні, з огляду на потребу формування комплексної системи контрольної діяльності у сфері надання адміністративних послуг і активізації участі інститутів громадянського суспільства у відповідних проєктах громадського моніторингу, є застосування настанов ISO 18091:2019 щодо адаптування органами місцевого самоврядування процесного підходу до власної діяльності шляхом виокремлення: трьох груп процесів інтегрованого управління якістю (процеси управління; процеси поточної діяльності; процеси підтримання); процесу поліпшування; процесів залучення громадян через незалежні та інституційовані організації, які фасилітують співпрацю між владою та громадою, а також беруть участь у процесах моніторингу. Схарактеризовано апробований підхід до вимірювання процесів за моделлю CAF, яка має критерієм 5 «Процеси». Зроблено висновок, що потребують подальшого дослідження механізми публічного управління імплементацією вимог міжнародних стандартів (ISO 9001:2015 та ISO 18091:2019) і моделей організаційної досконалості (EFQM, CAF, IPMA ICB) як основа забезпечення якості адміністративних послуг, які надаються органами місцевого самоврядування. До пріоритетних напрямів належать формування правового і організаційного механізмів шляхом розвитку національної системи стандартів адміністративних послуг та адміністративних регламентів і їх проєкції на рівень територіальних громад.Завантаження
Посилання
Lykhach, Yu. (2020). Posibnyk dlia kerivnykiv derzhavnoi sluzhby [Handbook for heads of civil service]. Aliushyna, N. (ed.). Kyiv : TOV «VISTKA». URL : http://fes.kiev.ua/n/cms/fileadmin/upload2/Derzsluzba.pdf. [in Ukrainian].
DSTU ISO 9000:2015. Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv : (ISO 9000:2015, IDT). Na zaminu DSTU ISO 9000:2007 [DSTU ISO 9000: 2015. Quality management systems. Basic provisions and glossary of terms: (ISO 9000: 2015, IDT). To replace DSTU ISO 9000: 2007]. (2016). nadano chynnosti 2016–07–01. Kyiv : DP «UkrNDNTs», V, 45 p. [in Ukrainian].
DSTU ISO 9001:2015. Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy : (ISO 9001:2015, IDT). Na zaminu DSTU ISO 9001:2009 [DSTU ISO 9001: 2015. Quality management systems. Requirements: (ISO 9001: 2015, IDT). To replace DSTU ISO 9001: 2009]. (2016). nadano chynnosti 2016–07–01. Kyiv : DP «UkrNDNTs», IX, 22 p. [in Ukrainian].
Kanavets, M., Lykhach, Yu., & Kukulia, A. (2019). Zvit za rezultatamy provedenoho u 2019 rotsi poperednoho obstezhennia system upravlinnia yakistiu v orhanakh vykonavchoi vlady [Report on the results of the preliminary survey of quality management systems in the executive authorities conducted in 2019]. Kyiv : Tsentr adaptatsii derzhavnoi sluzhby do standartiv Yevropeiskoho Soiuzu, 32 p. [in Ukrainian].
Kanavets, M., Lykhach, Yu., Kukulia, A., Butenko, O., & Yerchenko, Yu. (2007). Instrumenty zabezpechennia efektyvnosti, rezultatyvnosti ta yakosti diialnosti orhaniv derzhavnoi vlady [Tools for ensuring the efficiency, effectiveness and quality of public authorities]. Kyiv: Tsentr adaptatsii derzhavnoi sluzhby do standartiv Yevropeiskoho Soiuzu. URL : http://www.center.gov.ua/com-phocagallery-controlpanel/biblioteka. [in Ukrainian].
Kalyta, P. (2007). Vdoskonalennia upravlinnia na zasadakh standartiv ISO serii 9000 : pryntsypy ta osoblyvosti yikh vykorystannia v orhanakh vlady [Improving management on the basis of ISO 9000 series standards: principles and features of their use in government]. Svit yakosti Ukrainy, 1–2, 10–13 [in Ukrainian].
Kalyta, P. (2018). Rozshukuiutsia bazhaiuchi pidvyshchuvaty yakist derzhavnoho upravlinnia [We are looking for those who want to improve the quality of public administration]. Dzerkalo tyzhnia, 39. URL: https://zn.ua/ukr/macrolevel/rozshukuyutsya-bazhayuchi-pidvischuvati-yakist-derzhavnogo-upravlinnya-291522_.html [in Ukrainian].
Kachanov, S., & Mamatova, T. (2009). Systemno-protsesnyi pidkhid shchodo analizu diialnosti z derzhavnoho nahliadu i kontroliu [System-process approach to the analysis of activities of state supervision and control]. Standartyzatsiia, sertyfikatsiia, yakist, 2, 15–21 [in Ukrainian].
Kravchenko, T. A. (2015). Natsionalna systema indykatoriv staloho rozvytku yak vazhlyvyi instrument provadzhennia derzhavnoi polityky u sferi realizatsii stratehii staloho rozvytku «Ukraina – 2020» [National system of indicators of sustainable development as an important tool for public policy in the field of sustainable development strategy "Ukraine - 2020"]. Universytetski naukovi zapysky, 1 (53), 257‒266 [in Ukrainian].
Kuts, Yu. O. (2011). Yakist nadannia upravlinskykh posluh yak chynnyk efektyvnosti mistsevoho upravlinnia [Quality of management services provision as a factor of local government efficiency]. Derzhavne budivnytstvo, 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2011_2_37 [in Ukrainian].
Lakhyzha, M. I. (2008). Systema upravlinnia yakistiu v orhanakh vlady (vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid) [Quality management system in government (domestic and foreign experience)]. Poltava : RVV PUSKU [in Ukrainian].
Mamatova, T. V. (2009). Upravlinnia na osnovi yakosti: metodolohichni zasady dlia orhaniv derzhavnoho kontroliu [Management on the basis of quality: methodological principles for state control bodies]. Dnipropetrovsk : Svidler A. L. [in Ukrainian].
Mamatova, T. (2015). Formuvannia novoi systemy nadannia administratyvnykh posluh v umovakh detsentralizatsii [Formation of a new system of providing administrative services in the conditions of decentralization]. Public administration aspects, 3 (4), 75–83. doi: 10.15421/151536 [in Ukrainian].
Mamatova, Т., & Bortnik, O. (2020). Udoskonalennia mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini na osnovi yevropeiskoi modeli samootsiniuvannia CAF [Improvement of local self-government in Ukraine based on the CAF self-assessment model]. Public administration aspects, 8 (4), 5–15. doi:10.15421/152076 [in Ukrainian].
Bortnik, O., Kvitka, S., Mamatova, T., & Serohin, S. (2015). Menedzhment yakosti v orhanakh mistsevoho samovriaduvannia [Quality management in local governments]. Dnipropetrovsk : Grani, 128 p. [in Ukrainian].
Novikov, V., & Nykytiuk, O. (2007). Systemy upravlinnia yakistiu v orhanakh vlady – diievyi instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti krainy [Quality management systems in government - an effective tool to increase the country's competitiveness]. Standartyzatsiia, sertyfikatsiia, yakist, 5, 50–52 [in Ukrainian].
Pakhomova, T. I. (2010). Innovatsiinyi rozvytok derzhavnoi sluzhby v konteksti pidvyshchennia yakosti nadannia publichnykh posluh [Innovative development of civil service in the context of improving the quality of public services]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia – Actual problems of public administration, 3, (pp. 247–262) [in Ukrainian].
Pidhaiets, P., & Bryhilevych, I. (2012). Systema upravlinnia yakistiu yak instrument vdoskonalennia diialnosti orhanu mistsevoho samovriaduvannia [Quality management system as a tool for improving the activities of local government]. Shveitsarsko-ukrainskyi proekt «Pidtrymka detsentralizatsii v Ukraini – DESPRO». Kyiv : Sofiia-A, 134 p. [in Ukrainian].
Poltavets, V. (2008). Diialnist orhaniv mistsevoho samovriaduvannia shchodo zabezpechennia yakosti nadannia hromadskykh posluh [Activity of local governments to ensure the quality of public services]. Candidate`s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Prykhodchenko, L. (2020). Adaptatsiia kontseptsii reinzhynirynhu do administratyvnykh protsesiv v orhanakh publichnoi vlady: pidkhody, metody ta modeli [Adaptation of the concept of reengineering to administrative processes in public authorities: approaches, methods and models]. (pp. 126–130) [in Ukrainian].
Prudyus, L. V. (2017). Upravlinnia yakistiu derzhavnoi sluzhby Ukrainy [Quality management of the civil service of Ukraine: monograph]. Dnipro : DRIDU NADU.
Mamatova, T., & Bortnik, O. (2013). Systemy upravlinnia yakistiu pry nadanni munitsypalnykh posluh u vidpovidnosti do vymoh ISO 9001:2008: isnuiuchi praktyky ta napriamy udoskonalennia : analit. doslidzh., vykonane v ramkakh Proektu PROON «Munitsypalna prohrama vriaduvannia ta staloho rozvytku» [Quality management systems in the provision of municipal services in accordance with the requirements of ISO 9001: 2008: existing practices and areas for improvement: analyst. research carried out within the framework of the UNDP Project «Municipal Governance and Sustainable Development Program»]. Kyiv: PROON MPVSR.
Sukhinin, D. V., & Mamatova, T. V. (2005). Protsesnyi pidkhid do orhanizatsii diialnosti z nadannia munitsypalnykh posluh [Process approach to the organization of activities for the provision of municipal services]. Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, 2. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej2/txts/techno/05sdvnmp.pdf [in Ukrainian].
Sukhinin, D. (2013). Kontseptsiia upravlinnia yakistiu TQM yak pidgruntia otsiniuvannia, monitorynhu ta kontroliu v orhanakh mistsevoho samovriaduvannia [The concept of TQM quality management as a basis for evaluation, monitoring and control in local governments]. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, 1(16), 295–304 [in Ukrainian].
Harrington, Dzh., Jesseling, K. S., & van Nimvegen, H. (2002). Optimizacija biznes processov: dokumentirovanie, analiz, upravlenie, optimizacija [Optimization of business processes: documentation, analysis, management, optimization]. SPb. : Azbuka ; BMikro, 328p. [in Russian].
Bortnik, О. (2019). Implementation of international standards in local government as a key to sustainable development. Public Administration Aspects, 7(5), 31–43. doi: 10.15421/151927.
CEF Digital (2020). Once-Only Principle (OOP). Reduce administrative burdens on citizens and businesses. URL: https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/Once+Only+Principle.
Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H. A. (2013). Fundamentals of Business Process Management. Springer. doi: 10.1007/978-3-642-33143-5.
EFQM (2020). The EFQM Model. URL: https://www.efqm.org/efqm-model.
Harrington, H. J. (1991). Business Process Improvement: The Breakthrough Strategy for Total Quality, Productivity, and Competitiveness. New York, NY: McGraw-Hill, Inc.
Harrington, H. J. (2011). Streamlined Process Improvement. New York, NY: McGraw-Hill Education, 432 p.
Hilton, P. (2017). Process Mapping – Basics. Signavio GmbH. URL: https://www.signavio.com/downloads/white-papers/process-mapping-basics.
International Project Management Association (2016). IPMA: IPMA Project Excellence Baseline (IPMA ICB). Vertion 1.0. Amsterdam.: 113 p. URL: http://products.ipma.world/wp-content/uploads/2016/02/IPMA_PEB_1_0.pdf.
Poperednie obstezhennia systemy upravlinnia yakistiu v orhanakh vykonavchoi vlady – 2019 [Preliminary survey of the quality management system in the executive authorities – 2019]. URL: http://www.center.gov.ua/component/k2/item/3372-poperednie-obstezhennia-systemy-upravlinnia-yakistiu-v-orhanakh-vykonavchoi-vlady-2019.
The European Public Administration Network (2019). CAF 2020. Common Assessment Framework. The European model for improving public organisations through selfassessment. URL: https://www.eipa.eu/wp-content/uploads/2019/11/CAF-2020.pdf.
Переглядів анотації: 352 Завантажень PDF: 792