Міжнародні стандарти імплементації автономії закладів вищої освіти
Анотація
У статті проведено аналіз основних міжнародних нормативно-правових актів спрямованих на реалізацію автономії закладів вищої освіти. Зазначено, що заплановане створення єдиного європейського простору вищої освіти та підвищення престижу європейської системи вищої освіти у світі буде в цілому реалізоване. Наголошено, що кінцевий результат планується досягти за рахунок вирішення таких завдань: ухвалення системи наукових ступенів; організація вищої освіти з двох циклів; установлення єдиної системи залікових одиниць; підвищення мобільності, автономності та забезпечення академічної свободи для студентів і викладачів; розвиток європейського співробітництва у сфері забезпечення якості освіти; збереження культурної та мовної різноманітності, своєрідності національних систем вищої освіти та автономії закладів вищої освіти. Виділено головні принципі функціонування університетів, до яких віднесено: університетську автономність, що виконує функцію осмислення дійсності з метою поширення культури через викладання та наукові дослідження; університетську незалежність від економічної, політичної та ідеологічної влади; суттєвий зв’язок наукових досліджень та викладання; досягнення за допомогою цього відповідності у потребах суспільства та економіки; свобода досліджень, навчання, викладання; виконання місії за умови дотримання вимог взаємної волі: університетів та влади; відмова від нетерпимості й разом з цим підтримання діалогу, становлення університетів як місця зустрічі викладачів, що здатні до передачі своїх знань, а також студентів, що мотивовані до їх засвоєння; збереження та передача цінностей європейського гуманізму; реалізація головних завдань у контексті досягнення загальних знань поза географічними та політичними межами, взаємне пізнання та взаємодія культурЗавантаження
Посилання
Chmil A. (2006). Principles of education quality management system in the restructuring process. (рр.75−76) [in Ukrainian].
Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_308#Text [in Ukrainian].
On Higher Education. (2014). № 1556-VII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text/ [in Ukrainian].
Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European region. Retrieved from http://pon.org.ua/novyny/3334-pro-realizaciyunovogo-zakonu-pro-vishhu-osvitu.html [in Ukrainian].
Hanitkevych, Ya. The problem of autonomy of post-Soviet universities. Retrieved from http://vnz.org.ua/statti/4300-problema-avtonomiyi-pisljaradjanskyh-universytetiv [in Ukrainian].
Higher education, Bologna and Sorbonne processes. Retrieved from https://erasmusplus.org.ua/2014-12-24-01-04-22/vyshcha-osvita-i-bolonskyi-protses/180-vyshcha-osvita-ta-bolonskyi-protses.html [in Ukrainian].
Husieva P.T. Bologna Declaration: tasks and implementation of basic principles. Retrieved from http://surl.li/mljd [in Ukrainian].
Magna Chartia Uneversitatum (MCU). Retrieved from http://WWW.EUROOSVITA.NET/INDEX.PHP/?CATEGORY=36&ID=400&-ID=4392.
Semenets-Orlova, I. (2019). The policy of systemic change in higher education in Ukraine. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 22 (8), 47−59 [in Ukrainian].
Sorbonne Declaration. Retrieved from https://nau.edu.ua/ua/menu/navchannya/bolonskij-proczes/sorbonska deklaracziya.html.
Переглядів анотації: 65 Завантажень PDF: 249