Фактори підвищення міжнародних рейтингів українських закладів вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства

  • Сергій Квітка Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України https://orcid.org/0000-0003-3786-9589
  • Галина Старушенко Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України https://orcid.org/0000-0003-4331-4723
Ключові слова: заклади вищої освіти, рейтинг університетів, Вебометричний рейтинг університетів, Вебометрікс, Web-індикатори, програма STATGRAPHICS, метод головних компонент

Анотація

Стаття присвячена статистичному аналізу інструментарію оцінки міжнародної конкурентоспроможності закладів вищої освіти (ЗВО) на основі Вебометричного рейтингу університетів в умовах цифрової трансформації. Досліджено рейтинги ЗВО як сучасний інформаційний інструмент управління сферою освіти. Здійснено стислий огляд та аналіз досліджень і публікацій вітчизняних і зарубіжних науковців стосовно ролі рейтингів в якості механізму оцінювання ЗВО як освітніх і наукових центрів. З використанням професійної програми статистичної обробки даних STATGRAPHICS Centurion XV.I і методу головних компонент проаналізовано специфіку Вебометричних індикаторів та їх вплив на глобальний рейтинг провідних світових університетів. На основі статистичних оцінок виявлені причини недостатньо високих рейтингових позицій національних ЗВО в системі Вебометрікс. Розроблено пропозиції щодо підвищення показників представленості українських ЗВО в Інтернет-просторі, підняття їх міжнародного рейтингу за Вебометричними критеріями та якісного розвитку вітчизняної наукової й освітньої школи в контексті світових тенденцій.Результати дослідження можуть бути використаними органами управління та керівним складом українських ЗВО при розробці та коригуванні стратегій розвитку, а також фахівцями, які розроблюють, втілюють та оцінюють державну політику України у сфері вищої освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

About Academic Ranking of World Universities. Retrieved from http://www.shanghairanking.com/aboutarwu.html.

Almind, T. C., & Ingwersen, P. (1997). Informetric Analyses on the World Wide Web: Methodological Approaches to "Webometrics". Journal of Documentation, 53 (4), 404–426.27.

Bardas, A. V. (2012). Shliakhy pidvyshchennia pozytsii vitchyznianykh vyshchykh navchalnykh zakladiv u mizhnarodnykh reitynhakh [Ways to increase the position of domestic higher education institutions in international rankings]. Scientific and Methodological Conference: Upravlinnia yakistiu pidhotovky kadriv z vyshchoiu osvitoiu cherez udoskonalennia protsedur litsenzuvannia, akredytatsii ta reitynhuvannia – Quality management of personnel training with higher education through the improvement of licensing, accreditation and rating procedures. (pp. 109–113) [in Ukrainian].

Björneborn, L., & Ingwersen, P. (2004). Toward a basic framework for webometrics. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55 (14), 1216-1227.

Buinytska, O. P., Stepura, I. S., & Smirnova, V. A. (2016). Vebometrychnyi reitynh yak instrument otsiniuvannia yakosti vidkrytoho osvitnoho e-seredovyshcha universytetu [Webometric rating as a tool for assessing the quality of open educational e-environment of the university]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu – Open educational e-environment of a modern university, 2, 107–119 [in Ukrainian].

Cybermetrics Lab. Retrieved from http://cchs.csic.es/es/research-lab/laboratorio-cibermetria.

Dreshpak, V. M., & Starushenko, H. A. (2017). Mizhnarodni reitynhy universytetiv yak instrument otsiniuvannia derzhavnoi polityky u sferi vyshchoi osvity [International rankings of universities as a tool for assessing public policy in higher education].Public administration aspects, 5 (7), 27–35 [in Ukrainian].

Dubynskyi , A. H. (2012). Mezhdunarodnyi reitynh vuzov Webometrics: kak uvelychyt znachenye faktora prevoskhodstva [International ranking of universities Webometrics: how to increase the value of the factor of excellence]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy – Scientific Bulletin of NLTU of Ukrain, 22.15, 377–384 [in Russian].

Hazelkorn, E. (2015). Rankings and the Reshaping of Higher Education: The Battle for World-Class Excellence. 2nd ed. London: Palgrave Macmillan.

Horbulin, V. P., Polumiienko, S. K., & Trofymchuk, O. M. (2019). Metody otsinky ta formuvannia stratehii rozvytku natsionalnykh naukovykh doslidzhen i rozrobok [Methods of evaluation and formation of strategy for the development of national research and development]. Matematychne modeliuvannia v ekonomitsi – Mathematical modeling in economics, 2, 5–20 [in Ukrainian].

Ingwersen, P. (2006). Webometrics – Ten Years of Expansion. Retrieved from http://eprints.rclis.org/7554/1/ingwersen.pdf.

Johnson, R. A., & Wichern, D. W. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis. 6th ed. Pearson Prentice Hall, New Jersey.

Kaidalova, A. V., & Posylkina O. V. (2015). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity v konteksti svitovykh reitynhiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theoretical and methodological approaches to assessing the quality of higher education in the context of world rankings of higher education institutions]. Farmatsevtychnyi chasopys – Pharmaceutical Journal, 4, 75–81 [in Ukrainian].

Khyzhniak, O. V. (2017). Reitynhy yak reprezentatsiia yakosti indyvidualnoho i kolektyvnoho v osvitnikh praktykakh [Ratings as a representation of the quality of individual and collective in educational practices]. Visn. Kharkiv. nats. un-tu im. V. N. Karazina. Ser. «Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody» – Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods", 38, 132–139 [in Ukrainian].

Kochetkova, O. P., Vavilina, N. I., & Charkina, O. O. (2016). Naukovo-osvitianska diialnist VNZ za mizhnarodnymy pokaznykamy [Scientific and educational activities of universities according to international indicators]. NTI, 2, 34–43[in Ukrainian].

Krush, P. V., Zaborovets, O. P., & Zaborovets, M. O. (2010). Analiz teoretyko-metodolohichnykh pidkhodiv do otsinky efektyvnosti ta rezultatyvnosti innovatsiinoi diialnosti naukovykh ustanov Ukrainy [Analysis of theoretical and methodological approaches to assessing the effectiveness and efficiency of innovation activities of scientific institutions of Ukraine]. Suchasni problemy ekonomiky i pidpryiemnytstvo – Modern problems of economics and entrepreneurship, 5 (part I), 65–71 [in Ukrainian].

Kunosić, S., Čeke, D., & Zerem, E. Advantages and Disadvantages of the Webometrics Ranking System. Retrieved from https://www.intechopen.com/books/scientometrics-recent-advances/advantages-and-disadvantages-of-the-webometrics-ranking-system.

Kurbatov, S. (2015). Teoretyko-metodolohichni perspektyvy rozrobky mizhnarodnykh universytetskykh reitynhiv [Theoretical and methodological prospects for the development of international university rankings]. Vyshcha osvita Ukrainy – Higher education in Ukraine, 1, 34–39 [in Ukrainian].

Kvitka, S., Starushenko, G., Koval, V., Deforzh, H., & Prokopenko, O. (2019). Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking. Marketing and Management of Innovations, 3, 60–72.

Kvitka, S., Starushenko, H., & Andrianov, I. (2020). Naukometrychni metody analizu efektyvnosti naukovykh doslidzhen za danymy Web of Sciense [Scientometric methods of analysis of the effectiveness of scientific research according to Web of Sciense]. Public administration aspects, 8(1 SI), 60-67. https://doi.org/10.15421/152042

Morze, N., & Buinytska, O. (2015). Open E-environment – The Key Instrument of the Education Quality. International Journal of Research in E-learning, 1 (1), 27–46.

Mykhailichenko, M. V. (2011). Reitynhuvannia yak mekhanizm otsiniuvannia yakosti osvitnikh posluh [Rating as a mechanism for assessing the quality of educational services]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova . Ser. 5: «Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy» – Scientific journal of NPU named after MP Dragomanova. Ser. 5: "Pedagogical sciences: realities and prospects", 27, 180–184 [in Ukrainian].

On approval of the Procedure for state certification of scientific institutions. No. 540. (2017, July 19). Edition of April 24, 2018. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540 -2017-n [in Ukrainian].

On approval of the Procedure for evaluating the development of the scientific institution. No. 399. (2012, April 3). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0629- 12 [in Ukrainian].

Opublikovano novyi reitynh Webometrics (January 2019 Edition 2019.1.0) [A new Webometrics rating has been published (January 2019 Edition 2019.1.0)]. Retrieved from http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=5931 [in Ukrainian].

QS World University & Business School Rankings. Retrieved from https://www.qs.com/rankings/.

Ranking Web of Universities. About Us (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from http://www.webometrics.info/en/About_Us.

Ranking Web of Universities. Europe (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from http://www.webometrics.info/en/Ranking_Europe?page=4.

Ranking Web of Universities. Methodology (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from http://www.webometrics.info/en/Methodology.

Ranking Web of Universities. New edition (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from https://www.webometrics.info/en/current_edition.

Ranking Web of Universities. Ukraine (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from http://webometrics.info/en/Europe/Ukraine.

Ranking Web of Universities. World (January 2020 Edition 2020.1.3). Retrieved from http://www.webometrics.info/en/world.

Rauhvargers, A. (2013). Global university rankings and their impact. Report II. Brussels: European University Association asbl.

Rudenko, S. V., Sapenko, R., Bazaluk, O. A., & Tytarenko, V. A. (2018). Osobennosty upravlenyia mezhdunarodnumy obrazovatelnumy proektamy mezhdu unyversytetamy Polshy y Ukraynu [Features of management of international educational projects between universities of Poland and Ukraine]. Nauchnyi Vestnyk Natsyonalnoho hornoho ynstytuta – Scientific Bulletin of the National Mining Institute, 2, 142–147 [in Russian] [in Ukrainian].

Rzhevska, A. V. (2011). Reitynhy universytetiv yak yavyshche suchasnoho prostoru vyshchoi osvity [University ratings as a phenomenon of the modern space of higher education]. Naukovyi visnyk Donbasu – Scientific Bulletin of Donbass, 3, 9. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_3_19 [in Ukrainian].

Salmi, J., & Saroyan, A. (2007). League Tables as Policy Instruments: Uses and Misuses. Higher Education Management and Policy, 19 (2), 31–68.

Sheil, T. (2010). Moving beyond University Rankings: Developing a World Class University System in Australia. Australian Universities’ Review, 1, 69–76.

Smirnova, V. A. Vebometrychnyi reitynh yak instrument otsiniuvannia yakosti ta vidkrytosti suchasnoho universytetu [Webometric rating as a tool for assessing the quality and openness of a modern university]. Retrieved from https://fitu.kubg.edu.ua/images/stories/Departments/kitmd/Internet_conf_17.05.18/s1/1_Smirnova.pdf [in Ukrainian].

Some issues of state certification of scientific institutions. No. 1008. (2018, September 17). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1504-18 [in Ukrainian].

Spanish National Research Council. Retrieved from https://rio.jrc.ec.europa.eu/en/organisations/spanish-national-research-council-csic.

Starushenko, H. A., & Bazylevskyi, S. V. (2018). Analiz mizhnarodnoho reitynhu vuziv Ukrainy za uzahalnenoiu vebometrychnoiu modelliu v konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv u sferi osvity [Analysis of the international ranking of Ukrainian universities on a generalized webometric model in the context of European integration processes in education]. Zb. nauk. pr. Donets. derzh. un-tu upr – Collection of scientific works of Donetsk State University of Management, 19 (305), 49–63 [in Ukrainian].

Times Higher Education. Retrieved from https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings.

Tiutiunnyk, A. V., & Hrytseliak, B. I. (2013). Osnovni kryterii i pokaznyky vebometrychnoho reitynhu universytetiv svitu [Basic criteria and indicators of webometric ranking of universities around the world]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information technologies and teaching aids, 38 (6), 234–244 [in Ukrainian].

Torres‐Salinas, D., Robinson‐García, N., Jiménez‐Contreras, E., Herrera, F., & López‐Cózar, E. D. (2013). On the use of Biplot analysis for multivariate bibliometric and scientific indicators. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 2013. Retrieved from – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.22837.

Tsurin, O. P., & Ivanchenko, R. M. (2009). Avtomatyzovani zasoby pidniattia Webometrics reitynhu Web-saitiv naukovykh ustanov [Automated means of raising Webometrics rating of Web-sites of scientific institutions]. Proceedings of 11th International Scientific and Technical Conference: Systemnyi analiz ta informatsiini tekhnolohii: 11-a Mizhnarodna naukovo-tekhnichna konf. «SAIT–2009» – System analysis and information technology "SAIT-2009". (p. 446). Kyiv: NTUU «KPI» [in Ukrainian].

Tsurin, O. P., & Tsurina, N. O. (2010). Webometrics reitynh universytetiv svitu ta shliakhy pidvyshchennia yikh reitynhu [Webometrics ranking of world universities and ways to increase their ranking]. Informatyka, obchysliuvalna tekhnika ta kibernetyka: Visnyk Universytetu «Ukraina» – Informatics, Computing and Cybernetics: Bulletin of the University "Ukraine". Kyiv: University "Ukraine", 8, 141–144 [in Ukrainian].

Valenkevych, L. P., & Finkilshtein, O. V. (2013). Analiz suchasnykh reitynhiv vyshchykh navchalnykh zakladiv yak instrumentu otsinky yakosti vyshchoi osvity [Analysis of modern ratings of higher educational institutions as a tool for assessing the quality of higher education]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia – Theory and practice of public administration, 3 (42), 1–8 [in Ukrainian].

Webometrics Ranking of World Universities: January 2019. Retrieved from https://hedclub.com/ru/library/webometrics_ranking_of_world_universities_january_2019.

Yerina, A. M. (2001). Statystychne modeliuvannia ta prohnozuvannia [Statistical modeling and forecasting]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Yusiuk, O., Maslova, Y., & Zukow, W. (2018). Rating positioning as part of Polish and Ukrainian Universities comparative aspect. Journal of Education, Health and Sport, 8 (5), 149–159.


Переглядів анотації: 105
Завантажень PDF: 562
Опубліковано
2021-02-28
Як цитувати
Квітка, С., & Старушенко, Г. (2021). Фактори підвищення міжнародних рейтингів українських закладів вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства . Аспекти публічного управління, 9(1), 5-34. https://doi.org/10.15421/152101
Розділ
Стаття