Трансформація публічної служби України в інститут суспільної взаємодії в умовах глобальної світової кризи
Анотація
У статті обґрунтовані концептуальні основи трансформації публічної служби України в інститут суспільної взаємодії як однієї з найважливіших умов подолання соціально-економічної кризи та ефективного впровадження суспільних реформ. У роботі аналізується сучасний кризовий стан, в якому знаходиться суспільство та інститут публічної служби, як основний суб’єкт формування та реалізації стратегії державного розвитку. Наголошується, що системна криза цілком може стати тим фактором, який змінює соціальну систему у напрямі зменшення ентропії та сприяє перебудові формату взаємовідносин між публічною службою та суспільством. Визначені сприятливі фактори, що прискорюють досягнення нового якісного стану організації та функціонування публічної служби саме в процесі подолання кризового стану. Обґрунтована необхідність кардинальних інституціональних змін на найвищих щаблях державної влади, а саме в трикутнику «Верховна Рада – Президент – Кабінет Міністрів». На основі досліджень проведених соціологічною службою Центру Разумкова з 13 по 17 лютого 2020 року, а також з 24 по 29 квітня 2020 року (методом телефонного інтерв’ю) відзначається суттєве зниження професіоналізму та якості роботи владних інститутів, що призводить до падіння рівня суспільної довіри до публічної служби. Наголошується на необхідності внесення змін до відповідних законів України, що стане першим кроком до підготовки єдиного цілісного законопроекту «Про публічну службу в Україні», в який доцільно внести фундаментальні засади щодо функціонування публічної служби як інституту суспільної взаємодії. Доведено, що процес трансформації публічної служби України в інститут суспільної взаємодії має відбуватися на всіх рівнях публічної влади шляхом конструктивної суспільної самоорганізації та широким залученням громадян до процесу управління. Висвітлюється роль лідерів територіальних громад, які на основі постійного соціального діалогу та партнерства з громадою мають забезпечити конструктивну суспільну самоорганізацію та максимально нівелювати наслідки кризи.Завантаження
Посилання
Arnol’d, V. Y. (1990). Teoriya katastrof [The theory of catastrophes]. Moskva: Nauka [in Russian].
Atamanchuk, G. V. (1997). Teoriya gosudarstvennogo upravleniya [Theory of public administration]. Moskva: Yuryd. lyt. [in Russian].
Bilous, V. S. (2007). Sinergetika ta samoorganizaciya v ekonomichnij diyalnosti [Synergetics and self-organization in economic activity]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
Butyrs’ka, T. (2008). Metodologichni problemy suchasnogo derzhavnogo budivnycztva Ukrayiny [Methodological problems of the current statehood of Ukraine]. Visn. NADU – Bulletin of the NAPA, 4, 194–206 [in Ukrainian].
Elchanynov, M. S. (2005). Social'naja sinergetika i katastrofy Rossii v jepohu moderna [Social synergetics and catastrophes of Russia in the modern era]. Moskva: KomKnyga [in Russian].
Kovbasyuk, Yu. V. (2012). (Ed). Derzhavne upravlinnya [Public administration]. (Vol. 1). Kyiv, Dnipropetrovsk: NADU [in Ukrainian].
Kuchma, L. (2004). Ukrayna – ne Rossyia [Ukraine is not Russia]. Moskva: Vremya [in Russian].
Mykhnenko, A. M. (Ed.). (2012). Upravlinska elita yak chynnyk suspilnoho rozvytku [Management elite as a factor of social development: a monograph]. Kyiv: NADU [in Ukrainian].
Nyzhnyk, N., Cherlenyak, I., & Olujko, V. (2003). Synergetychni osnovy optymizaciyi derzhavnogo upravlinnya [Synergetic foundations of public administration optimization]. Visn. derzh. sluzhby – Bulletin of the state services, 4, 62–70. [in Ukrainian]
Otsinka hromadianamy diialnosti vlady, riven doviry do sotsialnykh instytutiv ta politykiv, elektoralni oriientatsii hromadian (liutyi 2020 r.) [Citizens' assessment of government activities, the level of trust in social institutions and politicians, electoral orientations of citizens (February 2020)]. Retrieved from http://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-diialnosti-vlady-riven-doviry-do-sotsialnykh-instytutiv-ta-politykiv-elektoralni-oriientatsii-gromadian-liutyi-2020r [in Ukrainian].
Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini, riven doviry do sotsialnykh instytutiv ta politykiv, elektoralni oriientatsii hromadian (kviten 2020r.) [Citizens' assessment of the situation in the country, the level of trust in social institutions and politicians, electoral orientations of citizens (April 2020)]. Retrieved from http://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-riven-doviry-do-sotsialnykh-instytutiv-ta-politykiv-elektoralni-oriientatsii-gromadian-kviten-2020r [in Ukrainian].
Prigozhin, I., & Stengers, I. (2000). Porjadok iz haosa. Novyj dialog cheloveka s prirodoj [Order from chaos. A new dialogue of man with nature]. Moskva: Jeditorial: URSS [in Russian].
Sharov Yu. P. (2001). Stratehichne planuvannia v munitsypalnomu menedzhmenti: kontseptualni aspekty [Strategic planning in municipal management: conceptual aspects]. Kyiv: Vyd-vo UADU [in¬ Ukrainian].
Vyshnyak, O. (2010). Dovira do politychnyh instytutiv: ponyattya, pokaznyky ta tendenciyi zmin [Confidence in political institutions: concepts, indicators and trends]. Retrieved from www.smonit_2010. [in Ukrainian].
Vysnovky Venecianskoyi komisiyi po zakonu o lyustraciyi [Conclusions of the Venice Commission on the Law on Lustration]. Retrieved from //vesti-ukr.com/strana/81268-vyvody-venecianskoj-komissii-po-zakonu-o-ljustracii. [in Ukrainian]
Xaken G. (1989). Sinergetika [Synergetics]. Moskva: Mir [in Russian].
Zhalilo, Ya. A., Shevchenko, O. V., & Romanova, V. V. (2019). Decentralizaciya vlady: poryadok denniy na serednostrokovu perspektyvu [Decentralization of power: the agenda for the medium term]. Kyiv: NISD [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 221 Завантажень PDF: 163