Нова українська школа: актуальні питання культури управління і освітнього менеджменту
Анотація
У статті розглянуто необхідність удосконалення управлінських компетенцій для становлення Нової української школи, що, у свою чергу, потребує вирішення актуальних питань з державного управління системою освіти у суспільстві, коли змінилися цільові орієнтири освітньої галузі та загальні цінності. Пропонується комплексне дослідження з питань культури управління і освітнього менеджменту, що є складовою частиною для формування державної політики з реформування освіти. Показано, що вирішення акцентованих проблем можливо у контексті міждисциплінарного підходу із залученням фахівців з державного управління, педагогіки, філософії, культурології, соціології, політології.Обґрунтовано, що першочерговим завданням освіти з питань управління є формування культури педагогічного працівника і керівника школи, а головною задачею сучасного освітнього менеджменту є створення структури, здатної постійно навчатися за філософією неперервної освіти, де цінністю є експерименти, готовність до викликів сучасності та здатності до певних педагогічних ризиків, застосування новітніх технологій, нестандартне і креативне мислення, розвиток соціальної і емоційної компетентності за міждисциплінарним підходом. Визначено необхідність подальших наукових розвідок з означеної проблематики для практичного впровадження державного управління із залученням громадського компоненту та переходу до громадського-державного управління освітою і встановлення партнерських стосунків у Новій українській школі, підтримки практичних освітянських реформ місцевою громадою. Акцентовано, що відставання культури управління у перехідних економіках гальмує розвиток усіх напрямів життєдіяльності, актуальним це і для соціокультурної сфери.Завантаження
Посилання
Ansoff, I. (1989). Strategicheskoye upravleniye [Strategic management]. L. I. Yevenko (Ed.) Moskva: Ekonomika [in Russian].
Afanas'yev, V. G. (1981). Obshchestvo: sistemnost', poznaniye i upravleniye [Society: systematic, cognition and management]. Moskva: Politizdat [in Russian].
Afanas'yev, V. S., Baglay, M. V., & Belyayev, A. A. (1999). Sotsial'nyy menedzhment [Social Management]. Moskva: Biznes-shkola "Intel-Sintez" [in Russian].
Behei, V. M. (1994). Demokratyzatsiia upravlinnia zahalnoosvitnoiu shkoloiu [Democratization of school management]. Ternopil: LDU [in Ukrainian].
Bratanich, B. V. (2005). Filosofiia sotsialno-oriientovanoho marketynhu v osviti [The philosophy of socially-oriented marketing in education]. Dnipropetrovsk: Innovatsiia [in Ukrainian].
Bratanich, B. V. (2006). Marketynh v osviti yak predmet filosofskoho analizu [Marketing in education as a subject of philosophical analysis]. Doctor’s thesis. Instytut vyshchoi osvity. Kyiv: APN Ukrainy [in Ukrainian].
Bratanich, B. V. (2006). Osvitnii marketynh u konteksti hlobalizatsii [Educational marketing in the context of globalization]. Filsfiia osvity – Philosophy of Education, 3(5), 103–109 [in Ukrainian].
Vashchenko, L. M. (2005). Upravlinnia innovatsiinymy protsesamy v zahalnii serednii osviti rehionu [Management of innovation processes in general secondary education in the region]. Kyiv: VPTs "Tyrazh" [in Ukrainian].
Hvyshyany, D. M. (1998). Orhanyzatsyia y upravlenye [Organization and management]. Moscow: MSTU named after N.E. Bauman [in Russian].
Henson, M. Ye. (2002). Keruvannia osvitoiu ta orhanizatsiina povedinka [Educational management and organizational behavior]. (Kh. Protsiv, Trans.). Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Goncharov, M. A. (2006). Osnovy menedzhmenta v obrazovanii [Fundamentals of management in education]. Moskva: KNORUS [in Russian].
Grauman, O., Kek, R. V., & Pevzner, M. N. (2004). Menedzhment sredney i vysshey shkoly: 100 novykh ponyatiy [Management of secondary and higher education: 100 new concepts]. Khyldeskhaim [in Russian].
Danylenko, L. I. (2007). Menedzhment innovatsii v osviti [Management of innovation in education]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Darmanskyi, M. M. (1997). Sotsialno-pedahohichni osnovy upravlinnia osvitoiu v rehioni [Socio-pedagogical bases of education management in the region]. Khmelnytskyi: Podillia [in Ukrainian].
Denysenko, I. D. (2000). Osnovy konfliktolohii [Fundamentals of Conflictology]. Kharkiv: Rubikon-Nb [in Ukrainian].
Derkach, A. A. (2000). Akmeologiya: Lichnost': Akmeologicheskiye osnovy upravlencheskoy deyatel'nosti [Acmeology: Personality: Acmeological basis of managerial activity]. (Vol. 2). Moskva: RAGS [in Russian].
Dmytrenko, H. A. (1996). Tsilovyi pidkhid do upravlenyia protsesom formuvannia, rozvytku i realizatsii liudskykh pecypciv v umovakh perekhidnoho suspilstva [Targeted approach to the management of the process of formation, development and realization of human pecies in a transitional society]. Kyyiv: MAUP [in Ukrainian].
Yelnykova, H. V. (2003). Teoretychni pidkhody do modeliuvannia derzhavno-hromadskoho upravlinnia.[ Theoretical approaches to modeling public-public administration.] Dyrektor shkoly : hazeta dlia kerivnykiv shkil, 40(280), p. 10–11 [in Ukrainian].
Kalinina, L. M. (2002). Metodolohichni zasady upravlinnia zakladamy osvity [Methodological principles of management of educational institutions]. L. M. Kalinina, N. M. Ostroverkhova, A. F. Ostapenko, & L. M. Kalinina (Ed.). Teoretyko-prykladni aspekty upravlinnia zakladamy osvity – Theoretical and applied aspects of management of educational institutions. (p. 310). Kyiv: PP Kompaniia "Aktualna osvita" [in Ukrainian].
Karamushka, L. M. (1997). Psykholohichni osnovy upravlinnia u systemi serednoi osvity [Psychological bases of management in the secondary education system]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Korzhenko, V. V. (1998). Filosofiia vykhovannia: zmina oriientatsii [Parenting philosophy: changing orientations]. Kyiv: Vyd-vo UADU [in Ukrainian].
Kunts, G., & O'Donnel, S. (1981). Sistemnyy i situatsionnyy analiz osnovnykh upravlencheskikh funktsiy [System and situational analysis of the main management functions]. (Vol. 1). Moskva: Progress [in Russian].
Lazarev, V. S. (2002). Sistemnoye razvitiye shkoly [Systemic development of the school]. Moskva: Pedagogicheskoye obshchestvo Rossii [in Russian].
Likarchuk, I. L. (2002). Pikluvalni rady v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh Ukrainy: shukaiuchy shliakhy utverdzhennia [Board of Trustees at Ukrainian secondary schools: looking for ways to get approved]. Pidruchnyk dlya dyrektoriv – A textbook for directors, 3–4, 83–88 [in Ukrainian].
Maslov, V. I. (2007). Naukovi osnovy ta funktsiyi protsesu upravlinnya zahalʹnoosvitnimy navchalʹnymy zakladamy [Scientific bases and functions of the process of managing general educational institutions]. Ternopilʹ: Aston
[in Ukrainian].
Ohneviuk, V. O. (2003). Navchannia i vykhovannia yak sotsiotsentrychni tsinnosti [Education and upbringing as sociocentric values]. Vyshcha osvita Ukrainy – Hiegher education of Ukraine, 4, 15–20 [in Ukrainian].
Parsons, T. (1998). Systema sovremennykh obshchestv. [The system of modern societies.] M. S. Kovaleva (Ed.).
(L. A. Sedova, & A. D. Kovaleva, Trans.). Moskva: Aspekt Press [in Russian].
Potashnik, M. M., & Moiseyev, A. M. (1997). Upravleniye sovremennoy shkoloy (V voprosakh i otvetakh) [Modern School Management (Questions and Answers)]. Moskva: Novaya shkola [in Russian].
Potashnik, M., & Lazarev, V. (Eds.). (1995). Upravleniye razvitiyem shkoly [School Development Management]. Moskva: Novaya shkola [in Russian].
Sahuichenko, V. V. (2017). Shkola u suchasnii kulturi [School in modern culture]. Saarbriukken: LAP LAMBERT Academic Publishing [in Ukrainian].
Sahuichenko, V. V. (2019). Teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia reformuvannia osvitnikh instytutsii [Theoretical and methodological substantiation of the reform of educational institutions]. Amounts: PF "University Book Publishing House"" [in Ukrainian].
Senge, P. (1999). Pyataya distsiplina : iskusstvo i praktika samoobuchayushcheysya organizatsii [Fifth discipline: the art and practice of self-learning organization]. Moskva: ZAO "Olimp-Biznes" [in Russian].
Sorokin, P. A. (1992). Chelovek. Tsivilizatsiya. Obshchestvo. [Human. Civilization. Society.] (A. YU. Sogomonov, Trans.) Moskva: Politizdat [in Russian].
Sofii, N., & Kavun, Yu. (Ed.). (2005). Hromadsko-aktyvni shkoly v Ukraini: kroky do dii [Civic-active schools in Ukraine: steps to action]. Kyiv: Vseukrainskyi fond "Krok za krokom" [in Ukrainian].
Tret'yakov, P. I. (1997). Upravleniye shkoloy po rezul'tatam : praktika pedagogicheskogo menedzhmenta [School management by results: practice of pedagogical management]. Moskva: Novaya shkola [in Russian].
Fayol', A., Emerson, G., Teylor, F., & Ford, G. (1992). Upravleniye – eto nauka i iskusstvo [Management is a science and art]. Moskva: Respublika [in Russian].
Shamova, T. I., Konarzhevskiy, Yu. A., Nefedova, K. A., & Tret'yakov, P. I. (1991). Vnutrishkol'noye upravleniye: voprosy teorii i praktiki [Intra-school management: theory and practice]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
Sherayzina, R. M., & Aleksandrova, M. V. (2008). Stanovleniye i innovatsionnoye razvitiye regional'noy sistemy obrazovaniya vzroslykh kak organizatsionno-pedagogicheskaya problema [Formation and innovative development of the regional adult education system as an organizational and pedagogical problem]. Pedagogicheskoye obrazovaniye i nauka : Nauchno-metodicheskiy zhurnal – Pedagogical Education and Sciennce, 5, 69–73 [in Russian].
Boyan, N. J. (1988). Handbook of Research on Educational Administration: A Project of the American Educational Research Association. New York: Longman.
Boydell, T., Pedler, M., & Burgoyne, J. (1991). The learning company: a strategy for sustainable development. London: McGraw-Hill Book Company.
Brose, H. G. (1992). Vom Ende des Individuums zur Individualität ohne Ende. Berlin: Leske u. B., Vlg., L.
Bueb, B. (2008). Von der Pflicht zu führen: neun Gebote der Bildung. Berlin: Ullstein.
Decker, F. (2000). Bildungsmanagement für eine neue Praxis. München: Lexika Verlag /Krick Fach.
Dillard, C. D. (1995). Leading with her life: an African American feminist (re)interpretation of leadership for an urban high school principal. Educational Administration Quarterly, 4, 539–563.
Doyle, D. P., & Levine, L. M. (1987). Business & Public Schools: Observations on the Policy Statement of the Committee of Economic Development. Phi Delta Kappan, 20(67), 113–118.
Gould-Kreutzer, J. M. (1993). Foreword: system dynamics in education. System dynamics review, 2(9), 101–112.
Gregorian, V. (1993). Education and our divided knowledge. Proceedings of the American Philosophical Society, 4(137), 605–611.
Halal, W. E. (1992). The information technology revolution. Futurist, 4(26), 10–15.
Hallak, J., & Saito, M. (1994). Communication technology for learning. NEP newsletter, 2, 8–9.
Harney, K., & Ebbert, A. (1999). Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung. Berlin: Für sozialwissenschaften.
Peters, T., & Waterman, R. (2004). In Search of Excellence: Lessons from America's Best-Run Companies (Collins Business Essentials). New York: Harper Paperbacks.
Переглядів анотації: 215 Завантажень PDF: 151