Теоретико-методичне обґрунтування створення нових спеціальностей вищої освіти в контексті сталого розвитку територій

  • Олена Бобровська Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Ключові слова: процеси сталого розвитку, управління процесами розвитку, публічне управлінні та адміністрування, знаннєва модель, освітня програма з управління процесами розвитку

Анотація

Розглянута гостра проблема підвищення ступеня ідентифікації знань і навичок, які опановують випускники ВНЗ, відповідно до потреб майбутніх сфер і посад професійної діяльності. Узагальнено, доповнено і обґрунтовано теоретичні і методичні засади розробки освітньої програми підготовки фахівців із вищою освітою для створення умов реалізації функцій і завдань публічного управління та адміністрування процесами сталого розвитку територій. Сформульовано теоретико-методичні засади підходу до вирішення існуючої проблеми на прикладі підготовки фахівців управління процесами розвитку в публічному управлінні і адмініструванні територій.Відмічені невирішені питання політики вищої професійної освіти, які спостерігаються в системі підготовки фахівців при розробці освітніх і робочих програм, через відсутність їх достатнього зв’язку зі сферами майбутньої професійної діяльності та їх трансформаціями.Показана відсутність належної уваги ВНЗ до своєчасного відкриття нових спеціальностей (спеціалізацій) в частині підготовки фахівців для виконання функцій і завдань процесів сталого розвитку територій країни.Як первісний інструмент обґрунтування зроблених пропозицій розроблено знаннєво-компетентнісні моделі підготовки фахівців і запропонована структура моделі змісту діяльності фахівця публічного управління та адміністрування з управління процесами сталого розвитку та моделі освіти зі сталого розвитку фахівців з публічного управління та адміністрування за напрямом управління процесами сталого розвитку територій. Визначено зміст і послідовність дослідження складових дисциплін для формування освітніх програм і процесу ідентифікації знань і навичок управління в компетенції фахівців. Використання пропозицій суттєво підвищить швидкість оновлення освітніх програм і своєчасно відкриє практики орієнтованих спеціальностей випускників ВНЗ.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bobrovska, O.Yu. (2016). Potentsial mistsevoho samovriaduvannia v zabezpechenni staloho rozvytku rehionu [Potential of local self-government in ensuring sustainable development of the region]. Public administration aspects, 4 (4-5), 56-69 [in Ukrainian].

Boholiubov, V.M. (2011). Formuvannia zmistu osvity v interesakh staloho rozvytku suspilstva. Naukovyi visnyk NUBiP Ukrainy [Formation of the content of education in the interests of sustainable development of society]. Kyiv: Vyd-vo: NUBiP Ukrainy [in Ukrainian].

Boholiubov, V.M. (2013). Stalyi rozvytok suspilstva: sotsialno-ekonomichni aspekty formuvannia profesiinoi kompetentnosti mahistriv-ekolohiv [Sustainable development of society: socio-economic aspects of the formation of professional competence of masters-ecologists]. Kherson: Hrin D.S. [in Ukrainian].

Shatokha, V. (Ed.). (2016). Ievropeiskyi dosvid pidhotovky inzheneriv dlia staloho rozvytku [European experience in the training of engineers for sustainable development]. Dnipro: Driand [in Ukrainian].

Zahvoiska, L.D. (2011) Osvita dlia staloho rozvytku: napratsiuvannia ta zavdannia [Education for Sustainable Development: Work & Tasks]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy: zb. nauk.-tekhn. pr, 21.19, 294-303 [in Ukrainian].

Konventsiia pro vyznannia kvalifikatsii z vyshchoi osvity v Yevropeiskomu rehioni, Lissabon ETS № 165, (1997, April, 11) [Convention on the Recognition of Qualifications in Higher Education in the European Region; Lisbon, April 11 1997]. Retrrieved from: http://www.edupolicy.org.ua/files/Lisbon_Convention(1997).pdf [in Ukrainian].

Krasivskyi, O., Matviishyn, I., & Kitsak, T. (2009). Proektnyi pidkhid do stratehichnoho upravlinnia osvitnoiu haluzziu na rehionalnomu rivni [The Project Approach to Strategic Management of the Educational Industry at the Regional Level]. Demokratychne vriaduvannia: nauk. Visn, 4 [in Ukrainian].

Litsenziini umovy provadzhennia osvitnoi diialnosti, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 1187 (2015, December, 30) [Licensing conditions for conducting educational activities: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 30. 2015 р. № 1187]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-p [in Ukrainian].

Stolberh, F.V., Chernikova, O.Yu. (Eds.). (2013). Metodychni vkazivky do teoretychnoho, praktychnoho ta samostiinoho vyvchennia dystsypliny «Stratehiia staloho rozvytku» dlia spetsialnosti «Ekolohiia ta okhorona navkolyshnoho seredovyshcha» [Methodological indications for theoretical, practical and independent study of the discipline «Strategy of Sustainable Development» for the specialty «Ecology and Environmental Protection»]. Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzh. tekhnol. un-t. [in Ukrainian].

Hulo, V.L., Levkivskyi, K.M., & Kotolovets, L.O. et al. (2013). Metodychni rekomendatsii z rozroblennia skladovykh haluzevykh standartiv vyshchoi osvity (kompetentisnyi pidkhid) [Methodical recommendations on the development of component industry standards for higher education (competent approach)]. Kyiv: In-t innovats. tekhnolohii i zmistu osvity MON Ukrainy [in Ukrainian].

Osvita dlia staloho rozvytku: nats. dop. [Education for Sustainable Development: National. Additionally]. (2007). [in Ukrainian].

Klasyfikator profesii DK 003:2010: natsionalnyi klasyfikator Ukrainy, zatverdzheno ta nadano chynnosti Nakaz Derzhspozhyvstandartu Ukrainy § 327 (2019, July, 28) [Classifier of professions DK 003: 2010: National Classifier of Ukraine; in force; the Order of Derzhspozhyvstandart of Ukraine dated July 28, 2019 § 327 was approved and enacted; effective as of November 1, 2010]. Retrieved from: https://hrliga.com/docs/327_KP.htm [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Natsionalni ramky kvalifikatsii [National Qualifications Framework]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy [in Ukrainian].

Melnyk, L.H. (Ed.). (2005). Osnovy stiikoho rozvytku [Fundamentals of Sustainable Development]. Sumy: Universytetska kn. [in Ukrainian].

Portal hromadskykh ekspertiv. Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram Natsionalnym ahentstvom iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: proekt [Regulations on accreditation of educational programs by the National Agency for Quality Assurance in Higher Education: draft]. Retrieved from: http://education-ua.org/ua/articles/1179-akreditatsiya-program-vishchoji-osviti-novij-pidkhid [in Ukrainian].

Prymirnyi zrazok osvitno-profesiinoi prohramy dlia pershoho (bakalavrskoho) ta druhoho (mahisterskoho) rivniv, lyst MON Ukrainy № 1/9-239 (2017, April, 28) хAn exemplary sample of the educational-professional program for the first (Bachelor) and the second (Master’s) levels: the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1 / 9-239 of April 28, 2017ї. Retrieved from: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/16071 [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu, Zakon Ukrainy № 1556-VII (2014, July, 1) [About Higher Education: Law of Ukraine

№ 1556-VII of July 1. 2014]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii (opys kvalifikatsiinykh rivniv), dodatok do Postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy № 1344 (2011, November, 23) [On Approval of the National Qualifications Framework (description of qualification levels): an addition to the Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23. 2011

№ 1344]. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p [in Ukrainian].

Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity do 2021 roku, Ukaz Prezydenta Ukrainy № 344/2013 (2013, June, 25) [About the National Strategy for the Development of Education till 2021: Presidential Decree № 344/2013 of June

2013]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 [in Ukrainian].

Pro osvitu, Zakon Ukrainy № 2145-VIII (2017, September, 5) [On Education: Law of Ukraine № 2145-VIII of

September. 2017]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Proekty kontseptsii staloho rozvytku Ukrainy: mozhlyvist yikh vdoskonalennia ta zastosuvannia: analit. Zapyska [Projects of the concept of sustainable development of Ukraine: the possibility of their improvement and application: analyst. Note]. Retrieved from: http://www.niss.gov.ua/articles/1566/ [in Ukrainian].

Zakharchenko, V.M., Luhovyi, V.I., Rashkevych, Yu.M., & Talanova, Zh.V. (2014). Rozroblennia osvitnikh prohram: metodychni rekomendatsii [Development of educational programs: methodical recommendations]. Kyiv: Priorytety [in Ukrainian].

Safranov, T.A., Vladymyrova, O.H., & Chuhai, A.V. (2017). Systema vnutrishnoho zabezpechennia yakosti na osnovi yevropeiskykh standartiv [The system of internal quality assurance on the basis of European standards]. Odesa: NU «OMA» [in Ukrainian].

Yevropeiska asotsiatsiia iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity (2006). Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and Recommendations on Quality Assurance in the European Higher Education Area]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Prohrama dii «Poriadok dennyi na 21 stolittia» [Program of Action «Agenda for the 21st Century»]. (2000). VHO «Ukraina. Poriadok dennyi na 21 stolittia». Kyiv: Intelsfera [in Ukrainian].

Shchodo rekomendatsii navchalno-metodychnoho zabezpechennia, lyst MON № 1/9-434 (2018, July, 09) [Regarding the recommendations of the educational and methodological support: the letter of the Ministry of Education and Science № 1 / 9-434 dated 07.09.2018]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/list-mon-19-434-vid-09072018-roku-shodo-rekomendacij-z-navchalno-metodichnogo-zabezpechennya [in Ukrainian].

Elyas, V.V. Obzor vazhneyshikh mezhdunarodnykh soglasheniy v oblasti obrazovaniya dlya ustoychivogo razvitiya [Review of the most important international agreements in the field of education for sustainable development]. Retrieved from: http://www.ecoaccord.org/edu/Obzor-Int.agreements.htm [in Russian].

Konstytutsiia Ukrainy, (1996, June, 28) [The Constitution of Ukraine dated June 28, 1996]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr [in Ukrainian].

Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini, Zakon Ukrainy 280/97-VR (1997, May, 21) [On Local Self-Government in Ukraine: Law of Ukraine dated May 21, 1997 280/97-VR]. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-vr [in Ukrainian].

Chukut, S.A., Monostarskyi, H.L., & Havkalova, N.L. (Eds.). (2016). Standart vyshchoi osvity Ukrainy druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity stupenia «mahistr» haluzi znan 07 upravlinnia ta administruvannia spetsialnosti 074 publichne upravlinnia ta administruvannia [The standard of higher education of Ukraine of the second (master’s) level of higher education of the degree of «master» of the field of knowledge 07 Administration and administration of specialty 074 Public administration and administration]. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky [in Ukrainian].

Khadzhyradieva, S.K., Vakulenko, V.M., & Honiukova, L.V. (Eds.). (2018). Osvitno-profesiina prohrama «Publichne upravlinnia ta administruvannia». druhoho rivnia (mahisterskoho) vyshchoi osvity haluzi znan 28 «Publichne upravlinnia ta administruvannia» spetsialnosti 281 «Publichne upravlinnia ta administruvannia» [Educational-professional program «Public administration and administration». second level (master’s) higher education of the field of knowledge 28 «Public administration and administration» of specialty 281 «Public administration and administration»]. Kyiv: NADU [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 191
Завантажень PDF: 199
Опубліковано
2019-04-15
Як цитувати
Бобровська, О. (2019). Теоретико-методичне обґрунтування створення нових спеціальностей вищої освіти в контексті сталого розвитку територій. Аспекти публічного управління, 7(1-2), 95-107. https://doi.org/10.15421/151910
Розділ
Стаття