Концептуалізація базових понять у контексті державного управління розбудовою екологічної держави


  • K. A. Mashnenkov Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/151873
Ключові слова: держава, державне управління, людина, суспільство, екологічна держава, екологічна політика

Анотація

Проаналізовано зміст концептів «природа», «природа людини», «природа держави» та «природа суспільства». Обґрунтовується, що дуалістичний погляд на природу людини й держави повинен бути переосмислений у контексті більш широкого тлумачення змісту та обсягу поняття «природи людини», від якого похідним чином конструюється концепт «природа держави». Продемонстровано, що державність обумовлена доцентровими тенденціями, ієрархізацією інтегративно-субординаційних зв’язків у суспільстві, державним управлінням, яке може мати примусовий характер. Природа суспільства найвиразніше репрезентується у місцевому та громадському самоврядуванні й уособлює переважно зовсім іншу, відцентрову тенденцію. Остання у крайніх свої проявах може навіть набувати сепаратистського та автономістського характеру щодо державності. Така суперечність у взаємодії держави й суспільства, тобто єдність і боротьба доцентрової та відцентрової тенденцій, внутрішньо властива суспільному організму, первісно закладена в природу соціуму.Доведено, що рухливими є не лише гносеологічні, суб’єктивні межі розуміння концептів «природа людини» та «природа держави». Динамічними є й онтологічні, об’єктивні межі описуваних зазначеними поняттями феноменів, оскільки еволюційно людська природа не є первісно й доконечно задана еволюцією.

Посилання

1. Burlai, Ye.V. (2003). Dualizm «pryrodnoho» ta «pozytyvnoho» v pravi yak filosofsko-pravova problema [Dualism of «natural» and «positive» in law as a philosophical and legal problem]. Probl. filosofii prava, 1, 83-85 [in Ukrainian].
2. Butyrska, T.O. (2015). Vzaiemovidnosyny publichnoho upravlinnia ta derzhavnoho budivnytstva v ramkakh nauky derzhavnoho upravlinnia [Relationship of Public Administration and State Building within the Science of Public Administration]. Visn. Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy, 4, 31-38 [in Ukrainian].
3. Butyrska, T.O. (2009). Teoretyko-metodolohichni zasady derzhavotvorennia v Ukraini [Theoretical and methodological foundations of state creation in Ukraine]. Extended abstract of doctor`s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
4. Havronska, T.V. (2015). Pravove zabezpechennia prav i svobod liudyny v pravovykh systemakh svitu [Legal protection of human rights and freedoms in the legal systems of the world]. Extended abstract of candidate`s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
5. Geyts, B. (2003). Biznes so skorostyu myisli [Business with the speed of thought]. Moscow: Eksmo [in Russian].
6. Hryshchuk, O.V., & Solomchak, Kh.B. (2016). Pozytyvna pravova vidpovidalnist liudyny: determinatsiini aspekty [Positive Legal Responsibility of Man: Determination Aspects]. Khmelnytskyi [in Ukrainian].
7. Ievhrafova, Ye.P. (2014). Obiektyvnist prava. Problemy teorii i realnist [Objectivity of law. Problems of the theory and reality]. Kyiv: Parlam. vyd-vo
8. Zinovev, A.G. (1997). Globalnyiy cheloveynik [Global human being]. Moscow: Tsentrpoligraf [in Russian].
9. Ivanova, T.V. (2010). Ekolohichno zbalansovanyi rozvytok derzhavy [Ecologically balanced development of the country]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 11 [in Ukrainian].
10. Lvova, O.L. (2010). Pryrodne pravo: mezhi yoho buttia ta dii [Natural Law: The Boundaries of Its Being and Action]. Pravova derzhava, 21, 101-110 [in Ukrainian].
11. Mamchenko, N.V. (2009). Dualizm pryrodnoho i pozytyvnoho prava yak syntez tsilei pravovoi systemy [Dualism of natural and positive law as a synthesis of the goals of the legal system: author’s abstract]. Extended abstract of candidate`s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
12. Matviichuk, A.V. (2011). Shtuchnyi intelekt v ekonomitsi: neironni merezhi, nechitka lohika [Artificial Intelligence in Economics: Neural Networks, Fuzzy Logic]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
13. Mashnenkov, K.A., & Balashov, A.M. (2013). Pryntsyp pryrodovidpovidnosti v derzhavnomu upravlinni rozvytkom informatsiinoho suspilstva v Ukraini [he Principle of Natural Conformity in Public Administration in the Development of the Information Society in Ukraine]. Derzhava ta rehiony. Ser. Derzh. upr., 4, 43-47 [in Ukrainian].
14. Mechnikov, I.I. (1961). Etyudy o prirode cheloveka [Studies on the nature of man]. Moscow: Izd-vo AN SSSR [in Russian].
15. Mureyko, L.V. (2009). O prirode massovogo soznaniya v kontekste issledovaniy «iskusstvennogo intellekta» [About the nature of mass consciousness in the context of the research of artificial intelligence]. Izvestiya RGPU im. A.I. Gertsena, 110 [in Russian].
16. Ozhevan, M. (2015). Transhumanistychnyi rukh ta tekhnoutopiia kibernetychnoho immortalizmu: filosofsko-metodolohichnyi analiz [ranshumanistic movement and technuotopy of cybernetic immortalism: philosophical and methodological analysis]. Visn. Kyiv. nats. torh.-ekon. un-tu., 3, 5-22 [in Ukrainian].
17. Onyshchuk, O. (2013). Kontury fenomena postliudyny v informatsiinomu suspilstvi: osoblyvosti eksplikatsii [The contours of the post-man phenomenon in the information society: the features of explication]. Visn. Nats. un-tu «Lviv. politekhnika», 750, 46-51 [in Ukrainian].
18. Rabinovych, S.P. (2008/2009). Vzaiemozviazky pryrodnoho ta pozytyvnoho prava: metodolohichni zasady doslidzhennia [Interconnections of natural and positive law: methodological principles of research]. Probl. filosofii prava, 6/7, 64-72 [in Ukrainian].
19. Soroka, H.B. (2011). Polityko-pravovi pohliady ideoloha anhliiskoho liberalizmu Dzh. St. Millia [Political and legal views of the ideologue of British liberalism J. St. Mill]. Luhansk [in Ukrainian].
20. Feygenberg, I.M. (2006). Chelovek dostroennyiy i biosfera [Man completed and the biosphere]. Voprosyi filosofii, 2, 151-161 [in Russian].
Опубліковано
2019-02-20
Як цитувати цю статтю:
Mashnenkov, K. (2019). Концептуалізація базових понять у контексті державного управління розбудовою екологічної держави. Аспекти публічного управління, 6(11-12), 47-55. https://doi.org/10.15421/151873
Розділ
Статті