Cучасна доктринально-концептуальна основа модернізації публічного управління та державної служби України: веберівська бюрократія, нове публічне управління, електронне врядування


  • O. V. Onufriienko Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/151832
Ключові слова: реформування публічної служби, громадянське суспільство, конвергенція грома- дянського суспільства та держави, нове публічне управління, електронне врядування, неовеберівська держава

Анотація

У пропонованій статті охарактеризовано сучасний стан та основні тенденції модернізації публічного управління та державної служби в Україні. Узагальнено наявні тематичні дослідження, присвячені різним аспектам реформування публічної служби в державах-членах ЄС, та виявлено спільне й особливе в тенденціях їх розвитку. На основі здобутих результатів описано сучасну специфіку розвитку публічного управління та державної служби в Україні у їх співвідношенні з європейськими концептами Нового Публічного Управління, Неовеберівської Держави та моделі електронного врядування, окреслено перспективи подальших досліджень у визначеному напрямку.У пропонованій статті охарактеризовано сучасний стан та основні тенденції модернізації публічного управління та державної служби в Україні. Узагальнено наявні тематичні дослідження, присвячені різним аспектам реформування публічної служби в державах-членах ЄС, та виявлено спільне й особливе в тенденціях їх розвитку. На основі здобутих результатів описано сучасну специфіку розвитку публічного управління та державної служби в Україні у їх співвідношенні з європейськими концептами Нового Публічного Управління, Неовеберівської Держави та моделі електронного врядування, окреслено перспективи подальших досліджень у визначеному напрямку. Зокрема, доведено, що в державах-членах ЄС зберігатиметься наявна тенденція до конвергенції публічної служби із громадянським суспільством як один з основних трендів еволюції публічного управління. Подальше зближення із громадянським суспільством відбуватиметься в різних державах у неоднакових формах та з різним концептуальним фундаментом: чи то відповідно до ідей НПУ, чи, навпаки, у контексті повернення до ідеалів сильної національної держави й концепції оновленої раціональної бюрократії («неовеберівська держава»). Така складна доктринально-концептуальна основа має бути врахована при реформуванні публічного управління в Україні.

Посилання

1. Agere, S. (2000). Promoting good governance. Commonwealth Secretariat.
2. Bashtannyk, V.V. (2011). Reformuvannya derzhavnogo upravlinnya v konteksti Evropeyskih integratsiynih protsesiv [Reforming of state- administration in the context of European integration processes]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
3. Bezes, Ph., & Jeannot, G. (2013). Public Sector Reform in France: Views and Experiences from Senior Executives. Coordination for Cohesion in the Public Sector of the Future (COCOPS).
4. Bossart, D., & Demmke, K. (2004). Derzhavna sluzhba u krainakh-kandydatakh do vstupu do YeS: novi tendentsii ta vplyv intehratsijnoho protsesu [Public service in candidate countries for EU accession: new tendencies and impact of integration process]. Kyiv: Millenium [in Ukrainian].
5. Vashhenko, K.O., Ser`ogin, S.M., & Onufriyenko, O.V. (2017). Postmodernizaciya publichnoyi sluzhby` v krayinax YeS in Publichna sluzhba: sy`stemna parady`gma [Public service: systemic paradygm]. (pp. 177-191). Dnipro: DRIDU NADU [in Ukrainian].
6. Obolonskij, A.V., & Barabashev, A.G. (2000). Gosudarstvennaja sluzhba (kompleksnyj podhod) [Public service (complex approach)]. Moscow: Delo [in Russian].
7. Demmke, Ch., & Bossaert, D. (2003). Civil Services in the Accession States. New Trends and the Impact of the Integration Process. Maastricht: European Institute of Public Administration.
8. Demmke, Ch. (2010). Civil Services in the EU of 27 – Reform Outcomes and the Future of the Civil Service. EIPASCOPE, 2, 5-11.
9. Demmke, Ch. (2004). European Civil Services Between Tradition and Reform. Maastricht: European Institute of Public Administration.
10. Kovbasiuk, Yu.V., Obolens’kyj, O.Yu., & Ser’ohin, S.M. et al. (2012). Derzhavna sluzhba [Public service]. (Vols. 2). Kyiv; Odessa: National Academy of Public Administration [in Ukrainian].
11. Kovbasiuk, Yu.V., Vashchenko, K.O., & Surmin, Yu.P. (2013). Modernizatsiia derzhavnogo upravlinnia ta yevropeiska intehratsiia Ukrainy [The modernisation of public administration and Ukraine’s European integration]. Kyiv: NADU [in Ukrainian].
12. Bahmet, M.O., Ivanov, M.S., & Furtatov, V.S. (2007). Orhanizatsiia derzhavnoi sluzhby v Ukraini: teoriia ta praktyka [Oragnisation of public service in Ukraine: theory and practice]. Mykolaiv: Vyd-vo MDHU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
13. Pollitt, Ch., & Bouckaert, G. (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis – New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. (3-rd ed.). Oxford: Oxford University press.
14. Politt, Ch. 30 years of public management reforms: Has there been a pattern? A background paper for the world bank consultation exercise. Belgium: Public Management Institute, Katholieke Universiteit Leuven.
15. Pukhal, O.G. (2011). Modernizatsiya sistemi derzhavnogo upravlinnya v konteksti rozvitku gromadyanskogo suspilstva v Ukrayini [Modernization of public administration system in the context of civil society development in Ukraine]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
16. Ser`ogin, S.M., & Onufriyenko, O.V. (2017). Modeli organizaciyi publichnoyi sluzhby` v zarubizhny`h krayinax: porivnyal`ny`j analiz [Public service oragnisation models in foreign countries: comparative analysis]. Publichna sluzhba: sy`stemna parady`gma. (pp. 70-86). Dnipro: DRIDU NADU [in Ukrainian].
17. Ser’ohin, S.M., Pys’mennyj, I.V., & Khozhylo, I.I. et al. (2007). Synerhetychni zasady derzhavnoho upravlinnia v umovakh reform [Synergetic basis of public administration in reform terms]. Dnipropetrovs’k: DRIDU NADU [in Ukrainian].
18. Strategiya reformuvannya derzhavnogo upravlinnya Ukrayiny` na 2016–2020 roky` [Strategy of reformation of public administration of Ukraine in 2016–2020 years]. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/474-2016-%D1%80/print1481047961954255 [in Ukrainian].
19. The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy Special Issue: A Distinctive European Model? The Neo-Weberian State, NISPAcee Press, I (2).
20. Malik, Ja.J. (Eds.). (2008). Ukraina i Yevropejs’kyj Soiuz: shliakhy ta napriamy zblyzhennia i spivpratsi [Ukraine and European Union: ways and directions of rapprochement and collaboration]. Proceedings of the Science and Practical Conference. (Vols. 1). L’viv: LRIDU NADU [in Ukrainian].
21. Sztompka, P. (1996). Sociologija social’nyh izmenenij [The Sociology of social changes]. Moscow: Aspekt Press [in Russian].
22. Ziller, J. (1993). Administrations comparées. Les systèmes politico-administratifs de l’Europe des Douze [Compared administrations. The political and administrative systems of the Twelve EU member states]. Paris: Montchrestien [in French].
Опубліковано
2018-06-18
Як цитувати цю статтю:
Onufriienko, O. (2018). Cучасна доктринально-концептуальна основа модернізації публічного управління та державної служби України: веберівська бюрократія, нове публічне управління, електронне врядування. Аспекти публічного управління, 6(5), 59-73. https://doi.org/10.15421/151832
Розділ
Статті