Присяга державного службовця в Україні: процедурно-управлінський аспект


  • V. A. Andrieiev Національна академія державного управління при Президентові України
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/151831
Ключові слова: присяга, публічна служба, державна служба, державний службовець, процедура складання присяги, управління

Анотація

Стаття присвячена дослідженню питань процедури організації та управління процесом складення Присяги державним службовцем в Україні. Опрацьоване чинне законодавство, яке регулює процедуру організації та приведення особи до Присяги працівника державної служби. В статті наведені особливості процедури складання присяги іншими суб’єктами державно-владних повноважень. Відстоюється позиція, що процедура приведення особи до Присяги державного службовця є особливою формою державного управління, яка полягає у здійснення дій правового характеру. Акцентується увага на тому, що складення присяги є важливою формою управлінської діяльності і завжди тягне за собою юридичний наслідок, який змінює правове становище громадянина.Автором обґрунтовані власні пропозиції та рекомендації, які направлені на підняття статусу присяги державного службовця і удосконалення управлінської складової її проведення. Зокрема, зазначається, що Закон України «Про державну службу», який врегульовує окремі питання управління та процедури прийняття Присяги державним службовцем, містить окремі правові прогалини та невизначеності, які доцільно виправити через процедури внесення змін у текст Закону. Крім того, є нагальна необхідність розробити та прийняти окреме Положення про порядок складання Присяги державного службовця, в якому чітко прописати процедурно-управлінські аспекти прийняття Присяги державного службовця. Автор вважає, що зміст Присяги не повинен зводитись до формального та символічно-церемоніального акту, а повинен мати, насамперед, нормативний характер. Це дасть змогу особі, яка складає Присягу, більш глибоко сприйняти значущість Присяги як не просто звичайної процедури, а акту, який наділяє службовця правами та обов’язками, які він повинен неухильно виконувати на благо України та її громадян. Тільки через чітке нормативне закріплення процедури проведення Присяги державного службовця, вона набуде зовсім іншого змісту і перетвориться із формального інституту в дійсно дієвий і важливий інститут.

Посилання

1. Bytyak, Yu.P. (2005). Derzhavna sluzhba v Ukrayini: orhanizatsiyno-pravovi zasady [Public Service in Ukraine: Organizational and Legal Foundations]. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
2. Bila-Tiunova, L.R. (2012). Sluzhbova karyera derzhavnoho sluzhbovtsya: ponyattya ta osoblyvosti [Service civil servant career: notions and features]. Naukovi pratsi Natsionalʹnoho universytetu «Odesʹka yurydychna akademiya», 11, 127-139 [in Ukrainian].
3. Vashchenko, K.O., Koliushko, I.B., Tymoshchuk, V.P., & Deretsʹ V.A. (Eds.). (2017). Naukovo-praktychnyy komentar do Zakonu Ukrayiny «Pro derzhavnu sluzhbu» [Scientific and practical commentary to the Law of Ukraine «On Civil Service»]. Kyiv: FOP Moskalenko O.M. [in Ukrainian].
4. Voronʹko, L.O. (2013). Uspishna karyera derzhavnoho sluzhbovtsya: sutnistʹ, umovy ta faktory pobudovy [Successful civil servant career: the essence, conditions and factors of construction]. Derzhavne upravlinnya: teoriya ta praktyka, 1[in Ukrainian].
5. Parkhomenko-Kutsevil, O. (2010). Formuvannya, rozvytok ta modernizatsiya derzhavnykh posad: kontseptualʹno-metodolohichni zasady [Formation, development and modernization of public positions: conceptual and methodological principles]. Kyiv: FADA, LTD [in Ukrainian].
6. Sorokina, N., & Serʹohina, T. (2015). Etyzatsiya publichnoyi sluzhby yak chynnyk humanizatsiyi suspilʹstva: zarubizhnyy dosvid [Etiquation of public service as a factor in the humanization of society: foreign experience]. Derzhavne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya, 2, 246-258 [in Ukrainian].
7. Dombrovsʹka, O.M. (2012). Do pytannya pro stanovlennya ta rozvytok derzhavnoyi sluzhby u systemi derzhavnoho upravlinnya Ukrayiny [On the Issue of the Formation and Development of the Civil Service in the System of Public Administration of Ukraine]. Demokratychne vryaduvannya, 9 [in Ukrainian].
8. Radchenko, O.I. (2015). Konstytutsiyno-pravova kharakterystyka instytutu prysyahy narodnoho deputata Ukrayiny [Constitutional and Legal Characteristics of the Institute of Oath of the People’s Deputy of Ukraine]. Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu vnutrishnikh sprav, 3, 44-50 [in Ukrainian].
9. Kodeks povedinky publichnykh administratyvnykh spivrobitnykiv Hretsiyi vid 09.02.2007 r. [Code of Conduct for Public Administrative Officers of Greece from February 9, 2007]. Retrieved from: http://www.dsanet.gr/Epikairothta/ Nomothesia/n3528_07.htm [in Ukrainian].
10. Pro zatverdzhennya Typovoho polozhennya pro sluzhbu upravlinnya personalom derzhavnoho orhanu Natsderzhsluzhba Ukrayiny; Nakaz, Polozhennya vid 03.03.2016 № 47 [On Approval of the Model Regulations on the Personnel Management Service of the State Authority of the National Security Service of Ukraine; Order, Regulation of 03.03.2016 № 47]. (2016). Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny, 27. Art. 1091[in Ukrainian].
Опубліковано
2018-06-18
Як цитувати цю статтю:
Andrieiev, V. (2018). Присяга державного службовця в Україні: процедурно-управлінський аспект. Аспекти публічного управління, 6(5), 52-58. https://doi.org/10.15421/151831
Розділ
Статті