Освітні кластери як інструмент державної політики на ринку освітніх послуг
Анотація
У статті наведено визначення терміну «освітній кластер», проаналізовано характерні особливості деяких всесвітньовідомих освітніх кластерів, запропоновано класифікацію освітніх кластерів світу. Виявлено основні світові тенденції кластеризації освітньої галузі. Представлена специфіка застосування кластерного підходу в сфері освіти. З’ясовано, що кластери та кластерні технології відіграють все більшу роль у розвитку інноваційних економік розвинених країн світу, де політика кластеризації за умов активної державної підтримки реалізується ще з початку 90-х років ХХ сторіччя. Оцінено позиції України у кластерному розрізі. У висновках наголошено на актуальності активізації міжнародної діяльності сучасних університетів. Встановлено, що формування освітніх кластерів є важливою частиною державної кадрової політики багатьох країн світу. Визначена доцільність впровадження кластерної політики для підвищення конкурентоспроможності українських освітніх установ на основі аналізу міжнародного досвіду. Виявлено, що результатом діяльності освітнього кластеру є дифузія інноваційної активності від одного суб’єкта продуктивних взаємин до іншого. Підкреслено, що кластери можуть стати основою, завдяки якій буде сформовано національну інноваційну систему.Завантаження
Посилання
Vasil’eva, N.V., 2013. Formirovanie i razvitie obrazovatel’nyh klasterov v regional’noj social’no-ekonomicheskoj sisteme [The formation and development of educational clusters in regional socio-economic system] (in Russian).
Vishnjakova, І.V., 2011. Experience the formation and development of clusters in certain countries of North-eastern and Central Europe. Journal of Zaporizhzhya National University. Economics 1, 181-194 (in Ukrainian).
Zhuk O.P., 2013. Klasternyj pidhid u procesi optymizacii’ systemy osvity Ukrai’ny [Cluster approach to the optimization of education in Ukraine]. Bulletin ONU II Mechnikov 3/1, P.18, 151-154 (in Ukrainian).
Kalashnikov, D.I., 2012. Upravlenie formirovaniem klasterov v regione (na primere sfery obrazovanija [Management of clasters’ formation in the region (for example, education)] (in Russian).
Karpenko O.O. Innovacijno-organizacijna paradygma rozvytku pidpryjemstv na pryncypah klasteryzacii’. [Innovative and organizational paradigm of business on the principles of clustering]. 2013 (in Ukrainian).
Klasternye politiki i klasternye iniciativy: teorіja, metodologija,praktika. [Cluster policies and cluster initiatives: the theory, methodology, practice.]. 2013 (in Russian).
Korchagina, N.A., 2012. Obrazovatel’nye klastery kak osnova povyshenija konkurentosposobnosti uchebnyh zavedenij [Educational clusters being a basis of raise of the educational institutions’ competitiveness]. Caspian magazine: management and high technology 3 (7), 78-84 (in Russian).
Krasikova, T.Ju., 2011. Obrazovatel’nyj klaster kak faktor vzaimodejstvija rynka truda i sistemy vysshego professional’nogo obrazovanija [Education cluster cooperation being a factor of cooperation between the labor market and higher education system]. Topical Issues of Economics and Management: Proceedings of the International Scientific Conference. P II, 54-59 (in Russian).
Kucenko, V.I. Klasteryzacija v konteksti formuvannja ljudynoorijentovanoi’ paradygmy rozvytku osvity [Clustering in the context of human-oriented paradigm of education]. Regime to access: http://tme.umo.edu.ua/docs/2/09kutope.pdf. (in Ukrainian).
Smirnov, A. V. Obrazovatel’nye klastery i innovacionnoe obuchenie v vuze [Educational clusters and innovative teaching in high school].2010.Kazan (in Russian).
Ctarjeva, A.M. Regional’nyj sociokul’turnyj osvitnij klaster jak organizacijna umova vyrishennja problemy optymizacii’ navchal’nyh zakladiv [Regional socio-cultural education cluster being the organizational condition of solution of schools’ optimization problems]. Regime to access: http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/17/statti/stareva.htm (in Ukrainian).
Chernyshova, Je.R., 2012. Osvitni klastery jak shljah pidvyshhennja konkurentozdatnosti navchal’nyh zakladiv systemy pisljadyplomnoi’ pedagogichnoi’ osvity [Educational clusters as a way to increase the competitiveness of postgraduate educational institutions]. Kyiv (in Ukrainian).
Переглядів анотації: 262 Завантажень PDF: 221