Аналіз нормативно-правових засад регулювання сфери надання медичних послуг в Україні

  • O. V. Ustymchuk Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України
Ключові слова: державне регулювання медичної галузі, медичні послуги, гарантування права на охорону здоров’я, контроль якості медичної допомоги, стратегія реформування медичної галузі, соціальна орієнтація реформ

Анотація

У статті проаналізовано основні нормативно-правові акти з регулювання сфери надання медичних послуг з позиції їх релевантності стратегічним засадам реформування медичної галузі України як сфери надання якісних медичних послуг. Акцентовано увагу на наявності у них загальної невідповідності між вагомим суспільним значенням галузі, а також конституційним статусом права на охорону здоров`я, і невиправдано низьким рівнем теоретичного обґрунтування галузевого юридичного режиму у сфері охорони здоров`я. Наголошено на необхідності подальшого обґрунтування самостійності медичного права, яке має сформуватися в окрему галузь. Визначено перспективні напрями концептуальної модернізації галузі медичного нормотворення в Україні в частині посилення його соціальної спрямованості. Акцентовано увагу на головних напрямах реформи сфери надання медичних послуг у контурі Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», що в перспективі мають забезпечити її розвиток на засадах орієнтації на якість послуг, їх економічну обґрунтованість та соціальну спрямованість. Виокремлено фінансово-економічну складову механізму державного управління системою охорони здоров`я та підкреслено її важливість у нинішніх умовах. Встановлено, що вона проявляється не лише у фінансовому забезпеченні діяльності сфери охорони здоров`я, її інституцій, а також і у розробленні і впровадженні заходів контролю за дотриманням правила законності суб’єктами медичного ринку. Недостатнє фінансування галузі у поєднанні з нестабільністю й недостатньою адекватністю державного управління та правового регулювання системи є основними причинами проблем розвитку вітчизняної системи охорони здоров’я. Визначення потребує розмір гарантованого рівня медичної допомоги населенню, уникнення тіньової оплати медичної допомоги. Пріоритетність вирішення першочергових завдань системи охорони здоров’я ставить перед наукою державного управління проблему розробки рекомендацій з удосконалення організаційних форм управління галуззю та механізму правового забезпечення її прогресивного розвитку, на що спрямовується стаття.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bolotina, N.B. (1999). Medychne pravo u systemi prava Ukrainy [Medical law in the system of law of Ukraine]. Pravo Ukrainy, 7, 116-121 [in Ukrainian].
2. Borodin, E.I. (2015). Upravlinnya sotsialno-gumanitarnoyu sferoyu v protsesi dobrovilnogo obyednannya teritorialnih gromad: teoretichniy ta praktichniy aspekti [Management of the social and humanitarian sphere in the process of voluntary association of territorial communities: theoretical and practical aspects]. Aspekti publichnogo upravlinnya, 5-6, 65-75 [in Ukrainian].
3. Buhaitsev, S.H. (2007) Shliakhy vyrishennia problemy derzhavnoho upravlinnia pravovidnosynamy v haluzi okhorony zdorov`ia za dopomohoiu pryiniattia Medychnoho kodeksu Ukrainy [Ways of solving the problem of public administration in the field of health care through the adoption of the Medical Code of Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, 9, 52-55 [in Ukrainian].
4. Voronenko, Yu.V., & Radysh, Ya.F. (2007). Istoriia vynyknennia, stanovlennia ta rozvytku pravovoho rehuliuvannia medychnoi diialnosti na terenakh Ukrainy [History of the emergence, establishment and development of legal regulation of medical activities in the territory of Ukraine]. Ukr. med. chasopys, 1, 45-49 [in Ukrainian].
5. Gabbasov, A.B. (2007) Upravlenye zdravookhranenyem v Respublyke Kazakhstan [Management of health care in the Republic of Kazakhstan]. Orhanyzatsyonno-pravovye voprosy. Extended abstract of candidate`s thesis. Astana [in Russian].
6. Hladun, Z.S. (1999) Derzhavne upravlinnia v haluzi okhorony zdorovia [State management in the field of healthcare]. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].
7. Melnyk, M.I., & Khavroniuk, M.I. (2000) Zakonodavstvo Ukrainy pro okhoronu zdorovia: komentari ta postateini materialy [The legislation of Ukraine on health care: comments and article materials]. Kyiv: Atika, 2000 [in Ukrainian].
8. Konstytutsiia Ukrainy (1996). [Constitution of Ukraine], Pryiniata na piatii sesii Verkhovnoi Rady Ukrainy 28 chervnia 1996 r., Vidomosti Verkhovnoi Rady, 30, St. 141[in Ukrainian].
9. Matveeva, O.Yu. (2017). Imperativi stalogo rozvitku teritorIalnih gromad ta yogo zagalnoteoretichnI zasadi [Imperatives of sustainable development of territorial communities and its general theoretical principles]. Efektivnist derzhavnogo upravlinnya,
1, 84-56.
10. Moskalenko, V.F., Hruzieva, T.S., & Inshakova, H.V. (2006) Pravo na okhoronu zdorov`ia u normatyvno-pravovykh aktakh mizhnarodnoho ta yevropeiskoho rivnia [The right to health protection in normative legal acts of the international and European level]. Kharkiv: VVP «Kontrast» [in Ukrainian].
11. Osnovy zakonodavstva Ukrainy pro okhoronu zdorovia (1993). [Fundamentals of the Ukrainian legislation on health care].Zakon Ukrainy vid 19 lyst. 1992 r. №2801-KhII, Vidomosti Verkhovnoi Rady, 4, St. 19 [in Ukrainian].
12. Pashkov, V.M. (2005). Problemy derzhavnoho rehuliuvannia pravovidnosyn u haluzi okhorony zdorov`ia [Problems of state regulation of legal relations in the field of health protection]. Ukr. med. chasopys, 5, 64-67 [in Ukrainian].
13. Pro zakhyst prav spozhyvachiv (1991). [On consumer rights protection] Zakon Ukrainy № 1023-KhII vid 12 trav. 1991 r., Vidomosti Verkhovnoi Rady URSR vid 23 lyp. 1991 r., 30. St. 379 [in Ukrainian].
14. Pro Stratehiiu staloho rozvytku «Ukraina-2020» (2015). [About the Strategy of Sustainable Development «Ukraine 2020»]. Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 12 sich. 2015 r. № 5/2015. Retrived from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 [in Ukrainian].
15. Prokopenko, L.L. (2013). Zdiysnennya derzhavnogo upravlinnya suspilnimi vidnosinami v umovah sotsialnih zmin. [Implementation of Public Administration of Public Relations in Conditions of Social Change]. Aspekti publichnogo upravlinnya, 2, 22-27 [in Ukrainian].
16. Radysh, Ya.F. (2006). Teoretyko-metodolohichni zasady doslidzhennia derzhavnoho rehuliuvannia medychnoi diialnosti v Ukraini (katehoriino-poniatiinyi aparat medychnoho prava) [Theoretical and Methodological Principles of the Study of State Regulation of Medical Practice in Ukraine (categorical-conceptual apparatus of medical law)]. Retrieved from : www.nbuv.gov.ua/e-journals/DeBu/2006-1/doc/1/03.pdf [in Ukrainian].
17. Seriogin, S.M., & Goncharuk, N.T. (2014). Kontseptualni zasadi reformuvannya mistsevogo samovryaduvannya v Ukrayini. [Conceptual Principles of Reforming Local Self-Government in Ukraine]. Aspekti publichnogo upravlinnya, 5-6, 71-80
[in Ukrainian].
18. Seriogin, S.M., Goncharuk, N.T. (2015). Teoretichni zasadi ta osnovni napryamki reformuvannya mistsevogo samovryaduvannya y detsentralizatsii vladi v Ukraini [Theoretical Principles and Main Directions of Reforming Local Self-Government and Decentralization of Power in Ukraine]. Teoriya ta praktika derzhavnogo upravlinnya i mistsevogo samovryaduvannya, 2
[in Ukrainian].
19. Hozhilo, I. I. (2014). Zdoroviy sposib zhittya yak suchasna dominanta derzhavnoyi molodizhnoi politiki v Ukraini. [Healthy lifestyle as a modern dominant of the state youth policy in Ukraine]. Aspekti publichnogo upravlinnya, 3-4, 75-80 [in Ukrainian].
20. Tsyvilnyi Kodeks Ukrainy (2003). [The Civil Code of Ukraine], Holos Ukrainy. 45-48, 5-27 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 359
Завантажень PDF: 895
Опубліковано
2018-11-28
Як цитувати
Ustymchuk, O. V. (2018). Аналіз нормативно-правових засад регулювання сфери надання медичних послуг в Україні. Аспекти публічного управління, 6(10), 5-13. https://doi.org/10.15421/151859
Розділ
Стаття